Álláspályázat

 

Az álláspályázat szerepe munkavállaló oldaláról

A munkavállaló felkészülése

A pályázat menete:

  1. A pályázatot megelőző helyzet
  2. Pályázatkészítés és továbbítás
  3. Felvételi beszélgetés(ek)
  4. Felvételi beszélgetés utáni teendők

 

1.Álláskeresés

 

-         munkahelyváltoztatás

-         kényszerű munkahelykeresés, munkanélküliség

-         pályakezdő

 

Dönteni kell:

-         pozícióról

-         kis- vagy nagyvállalat (nagyobb vállalatnál előrejutási esélyek)

 

Információgyűjtás az álláslehetőségekről:

-         család, rokonság, barátok

-         újságok, szaklapok, hírdetések

 

Tájékozódás a megpályázandó munkakörről, elvárásokról

Kapcsolatfelvétel  (ismerősök, álláshírdetés, állásközvetítők révén)

 

2.Pályázatkészítés és továbbítás

 

Pályázati önéletrajz szerkezete:

SZEMÉLYI ADATOK

- legfontosabb azonosító adatok

KÉPZETTSÉG, SZAKMAI TAPASZTALAT

- érettségi, szakképzettség, diploma, tanfolyamok, szakmai gyakorlatok

MUNKAHELYEK

- előző munkahelyek, betöltött munkakörök

MUNKAHELYEN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉGEK

- szakmai munkásságok, egyesületi tisztségek, szakmai tanfolyamok

KÉPESSÉGEK, MOTÍVUMOK

- kulcsképességek: kapcsolatteremtő és kommunikációs képesség, kreativítás

- megpályázott munkakörök szempontjából fontos motívumok pl. céghez tartozás vágya

SZAKMAI CÉLOK, TÖREKVÉSEK

- karriercél, szakmai előrehaladás igénye

EGYÉB INFORMÁCIÓ

- kedvenc időtöltés, hobbitevékenység

 

Fényképet akkor küldjünk, ha kérik.

 

Önéletrajz felépítése:

I.                    Kronológikus

a)időben előrefelé haladó

b) időben visszahaladó (regrográd) Amerikai típusú önéletrajz kedveli

 

II.                 Funkcionális

Megpályázott állás szempontjából fontos részek kidolgozottak, a többi felsorolás szinten megemlítve.

 

Önéletrajz típusok:

 

a)      Amerikai

Vázlatos felépítésű, erősen tagolt, a lényeges információkra korlátozódik.

Cél: információközlés, nem bemutatkozás.

Retrográd időbeliség jellemző

b)      Hagyományos, európai típusú

Kerek, egész mondatokat tartalmaz

Olvasmányos leírás, személyes hangvételű. Lehetőséget ad a pályázó többoldalú bemutatkozására, ami fontos a megpályázott állás szempontjából.

Lényeges részek emelkedjenek ki az önéletrajzból.

c)      Kombinált

a) + b) kombinációja (előnyök: tagolt, vázlatos felépítésű és személyes hangvételű)

d)      Önéletrajzi levél

Legszemélyesebb hangvételű, levél formájú, előzetes ismeretekre épít (ha már előzőleg ismerjük a céget pl.: korábbi gyakorlat után, nincs kiírva pályázat)

Önéletrajz és kísérőlevél is egyben.

 

Önéletrajzzal szembeni követelmények:

-         géppel írt, szövegszerkesztővel szerkesztett legyen, kézzel csak akkor, ha ezt külön kérik

-         legyen jól tagolt, áttekinthető

-         egyszerű fogalmazás

-         logikus felépítés

-         hibátlan gépelés, helyesítási hibák ne legyenek benne

-         felhasznált papír minősége A/4 fehér géppapír

-         terjedelem min. 1 max. 2-3 oldal legyen

-         személyes adatok külön bekezdésbe szerepeljenek az elején (név, cím, telefonszám, elérhetőség)

-         aláírás, dátum

-         célszerű utalni a megpályázott állásra.

 

Gyakori hibák

-         túl részletes magánéleti leírás

-         érettségi előtti tanulmányok említése

-         sikertelenségek, kudarcok említése

-         túl hosszú, tagolatlan, áttekinthetetlen önéletrajz

-         helyesírási, gépelési hibák

-         dátum, aláírás elmarad

 

A kísérőlevél funkciója

-         az önéletrajz átnyújtása

-         figyelemfelkeltés, alkalmasságuk indoklása, alátámasztása

Részei:

-         megszólítás (névre szóló, pontos címzés legyen, pozíció megjelöléssel)

-         bevezető (a megpályázott állás megnevezése, pályázati szándékunk) honnan értesültünk a pályázatról

-         tárgyalás (képességeink kifejtése, hogy alkalmasak vagyunk, képességek, motívációk hangsúlyozása)

-         bejezés (remény)

-         név, cím, telefonszám, keltezés, aláírás

 

Formai követelmények:

-         pontos címzés (név, cím)

-         terjedelem (max 5-6 mondat)

-         pozitív várakozás kifejezése

-         papír minősége A/4 fehér géppapír, ne fénymásolat,hanem eredeti legyen

 

3. Felvételi beszélgetések

 

Fontos:

-         a jó benyomáskeltés (pozitív, valósághű kép)

-         megjelnés: szolid, elegáns, kényelmes ruha, ápolt külső

-         pontos érkezés

-         a parner nevének, beosztásának pontos használata

 

A felvételi beszélgetés menete:

Az indításnál a munkaadó kérdez, ő irányítja a beszélgetést. Pályázó feladata, hogy válaszoljon.

Fontos:

-         őszinteség

-         ne kerüljünk szakmai vitába a munkaadóval

-         megfontolt, alapos válaszadás

-         érthető, világos fogalmazás

-         ne vágjunk a partner szavába

-         nézzünk a beszélgető partner szemébe

-         előző munkahely, kollegák negatí beállítása kerülendő

-         ne rágózzunk, ne gyújtsunk rá

-         más vállalathoz benyújtott pályázat megemlíthető

-         önbizalom (tudjuk magunkat értékelni és ezt szükség esetén alá is támasztani)

Témakörök:

-         érdeklődési kör

-         információ az adott vállalatról

-         eddig elért eredmények, sikerek

-         adottságok, képességek (erős pontok, negatívumok)

-         szakmai célok, karrier

-         munkaidőre vonatkozó elképzelések

-         fizetés nagysága

 

Cégarculat: megjelenés, kommunikáció, szellemi arculat (menedzsmentnek kell kialakítani a szellemi arculatot)

Cég image: amiről az beszélnek (szín, logó), a külvilágban a cégről kialakított kép.

Külső – belső image (munkavállalő, menedzsment, tulajdonos)

Menedzser – önálló ügyintéző

 

Önéletrajz hibák

-         családról beszélnek

-         általános iskolát ne említsük

 


2003.10.16.

Szervezeten belüli információáramlás

 

Értkezlet

Értekezletfajták az értekezlet célja szerint:

1)      Tájékoztató értekezlet

-         előzetes írásos tájékoztató

-         kérdések válaszok, eltérő álláspont kinyilvánítása (nem vita)

-         legtöbb információval rendelkező tartja

-         az adott témában legjobban informált egyén tartja

-         fontos a visszacsatolás

2)      Eszemcsere, szakmai vita (brain storming)

-         azonos szerepkörű résztvevők

-         cél- , ötletgyűjtés

-         a vezető feladata a vitaösztönzés

-         a vita mederbe tartása

3)      Döntéselőkészítéő

-         előzetes írásos előterjesztés

-         cél-megoldási javaslatok kidolgozása

4)      Döntéshozó, problémamegoldó értekezlet

-         cél-állásfoglalás, döntéshozatal

-         különböző alternatívák értékelése

 

Az értekezlet járulékos célkitűzései:

-         identitáskialakítás

-         munkahelyi kapcsolatok erősítése

-         résztvevők motiválása

-         egyéni kezdeményezések felkarolása

 

Az értekezlet szervezésének lépései, előkészítése

1.      célkitűzés (eltérő és elérendő célok)

2.      napirendtervezés (ne legyen túl sok)

3.      résztvevők (érdemben közreműködni tudó)

4.      időpont (rövid-reggel, délelőtt, nagyobb-délutánok)

5.      helyszín (iroda, tanácsterem)

6.      az értekezlethez kapcsolódó teendők (napirend módosítása, hangosítás)

7.      meghívók, tájékoztatók (szóbeli-írásbeli, 8 nappal az értekezlet előtt)

 

Az értekezlet lebonyolítása

-         üdvözlés

-         napirendi pontok véglegesítése

-         célmeghatározás, az értekezlet menetének felvázolása

-         vitaindítás, vitavezetés

-         érdemi eredmény

-         végén állásfoglalás

-         egyértelmű, hangsúlyos lezárás

-         rövid értekezés, köszönetnyilvánítás, udvarias elköszönés

 

Az értekezlet vezető feladata

-         köszöntés

-         vitaindítás, vitairányítás, mederbe tartás (határozottság)

-         passzívak bátorítása

-         figyelnie kell, hogy a vita érvek alapján folyjon, ne személyeskedésen alapuljon

-         a végén összefoglalás, állásfoglalás

 

A résztvevők feladata

-         véleménynyilvánítás, hozzászólás

-         vita

-         hangos, tagolt, érthető beszéd

-         aktív hallgatás

-         ne vágjunk a másik szavába (önfegyelem, hozzászólási rend)

-         a már elhangzottakat ne ismételjük

-         álljunk fel

 

Értekezlet utáni teendők

Különféle írásos dokumentumok készülnek

-         legfontosabb tények összefoglalása a résztvevők számára

-         téma

-         időpont, résztvevők, helyszín

-         hozzászólások (egyetértés mértéke)

-         határozatok, állásfoglalások pontos rögzítése

-         kik kapják

-         pontos részletes rögzítése az elhangzottaknak, határozatok hitelesítése

-         ritkán alkalmazzák

-         távollévőknek szól

-         emlékeztetőnél rövidebb

-         téma, jelenlévők, vita, hozott határozatok, álláfoglalás

 

Tárgyalás

Az üzletkötés folyamatának az egyik eszköze

Üzleti tárgyalás

Cégek, vállalatok közötti üzletkötés. Az üzleti tárgyalások sikerét döntően befolyásolja a kommunikáció milyensége, színvonala, alapos előkészítés szükséges.

 

Tárgyalás típusa

Célja szerint

  1. kapcsolatépítő (cél az új partner bemutatása, megismerése)
  2. előkészítő tárgyalás (piaci viszonyok felderítése, tárgyalás előkészítése)
  3. üzletkötő tárgyalás (árú, tárgy értékesítése, keret-megállapodások, részmegállapodások, teljes megállapodások
  4. zavarelhárító tárgyalás

vitakérdések, akadályok

Témája szerint

  1. adás-vételi témájú (tárgya az áru és szolgáltatás adásvétele, részei: ajánlat, alku, megállapodás)
  2. együttműködési témájú (tárgya kooperáció, közös fellépés)

Alkalmazott stratégia szerint

  1. kölcsönös  megegyezésre törekvő stratégia (együttműködő magatartás, cél: kölcsönösen, előnyös szerződés megkötése, kompromisszumkeresés, egyenlő felek)
  2. előnyszerzésre törekvő

eltérő értékrendi partnerek, cél: minden lehetséges előny kihasználása, ellentételezés

  1. győzelmi (harci) stratégia

nincs kölcsönösség, zérus értékű játék, nyílt konfrontáció, nagy erőkülönbség van a felek között, egyszeri üzletkötés, „pókerarc” taktika)

 

A tárgyalás menete

A/ Előkészítés

1. célmeghatározás (termékvásárlás, kooperáció)

2.  résztvevők (egy fő vagy delegáció, delegáció összetétele, nagysága, előzetes felkészítése, kompetenciája, motiváltsága, nők vagy féfiak?)

3.            helyzetelemzés, tájékozódás (partner cég, saját cég, összehasonlító elemzés)

4.            tárgyalási stratégia kialakítása (hány partner, hogyan válasszuk ki a partnereket, mennyire tartós kapcsolat, minimum, maximum határok rugalmasság, mit kérdésre válasz)

5.            tárgyalási taktika, „hogyan” kérdésre válasz (taktikai elemek: hely, tárgyalás vezetési taktika, véleménykülönbségek kezelési módja:

-   vívó (támadó-védekezés)

-   távolugró

-   meghallgatjuk a partnert, kiegészítjük bizonyos pontokon

tárgyalásvezetési taktika:

-   vertikális

egyszerre csak 1-1 kérdésről tárgyalnak alaposan – részmegállapodás születik

-   horizontális

párhuzamosan több részletet tárgyalnak, végén születik megállapodás, kompromisszumképesebb

6.            tárgyalási terv (az előző 5 pont írásbeli rögzítése

7.            a tárgyalás szervezési és techniaki előkészítése (megfelelő helyiség) ülésrend, tárgyalóasztal elhelyezése, zavaró tényezők kiiktatása)

B/ Lebonyolítás

1.      bevezetés

-         kapcsolatfelvétel (jó légkör)

-         bemutatkozás (az érkező fél kezdi, delegációk találkozása esetén a delegációvezető feladata)

-         tárgyalás megnyitása a vendéglátó fél feladata, napirend kialakítása, időtényező

-         felderítés (a partner céljainak, stratégiájának megismerése)

2.      érdemi rész (tárgyalás)

részei: ajánlat – alku – megállapodás

ajánlat elemei

·        termék (döntő szerep a vevőé)

·        ár (az eladó szabja meg)

·        kondíciók (szabadon alakíthatók, szállítási mód, fizetési feltételek)

Az ajánlattétel legyen

-         világos, pontos, egyértelmű

-         az eladó érveljen ajánlata mellett

(más termékkel összehasonlítva)

alku

-         a vevő válasza az ajánlattételre

C/ Értékelés

Alku:

·  A vevő válasza az ajánlat tételre

·  Vevő dominancia

·  Mérlegelés /mit tartanak még elfogadhatónak, mi az, amit a másik fél megfontolhat/

·  Ajánlat-ellenajánlat közötti különbség ne legyen túl nagy

·  Taktikai elemek alkalmazása az alku során /pl.: kérdésfeltevés/

Megállapodás

·  Sikeres alkut követi

·  A tárgyalás összefoglalásával kezdődik azonosan értették-e az elhangzottakat

·  Tárgyalás eredményeinek pontba foglalása

Az eredmény rögzítése lezárása

Az eredmény rögzíthető

·  Szándék nyilatkozat /még nem kötelező szerződés/

·  Szerződés

·  Jegyzőkönyv formájában

Az üzleti tárgyalás lezárása

·        Kölcsönös megelégedettség kinyilvánítása

·        Jövőbeli kapcsolat reményének megfogalmazása

·        Elköszönés

A tárgyalás értékelése

·  Eredmények számbavétele

·  Siker/kudarc okainak feltárása

Az üzleti protokoll

Társadalmi szabály rendszerek

Jog

·  A legáltalánosabb szabályrendszer

·  Állami előírás

·  Betartása kötelező, megszegése szankciókkal jár

Erkölcs

·  Együttélés társadalmilag, elfogadott szabályai /együttélési normatívák/

·  Be nem tartásuk a közvélemény rosszanását vonhatja maga után

Szokások

·  A közösségi társas élet kapcsolatainak magatartásbeli viselkedési szabályai

·  Megszegésük egy kisebb közönség negatív ítéletéhez vezethet

A szokásokhoz tartozik a viselkedés kultúra.

A viselkedés kultúra

·  Hosszúidőn keresztül alakul ki

·  Egy nemzeten belül egységes

·  Különböző közösségek eltérő értékrendje

·  Vannak azonban általános szabályok, melyeket az illem etikett és a protokoll foglal össze.

Illem: a legáltalánosabb magatartást szabályozó követelmény rendszer

Etikett: magasabb szintű kifinomultabb követelmény rendszer, amely különböző társadalmi rétegek közönségen belül magatartásszabályait írja elő /XIV Lajos francia etikett/. Mai értelemben vett etikett a diplomáciai és üzleti éltben kialakult érintkezés, viselkedésformák szabályok összessége.

Protokoll: a hivatalos és nemzetközi kapcsolatokban érvényesülő szabályok formaságok írott és íratlan szabályok összessége.

Az üzleti protokoll: A vállalati kapcsolatok írott és íratlan szabályainak, formaságainak összessége nem annyira merev, mint a diplomáciai és az állami protokoll.

A vállalati protokoll ellátása

·  Nagyobb vállalatoknál protokollosztályok vagy marketing kommunikációs szervezet

·  Közepes vállalatoknál marketing kommunikáció területéről kijelölt személy

·  Kisebb szervezeteknél titkárnő

Vállalatoknál felmerülő protokolláris feladatok

·  Ügyfelek érkezése

·  Külső és vállalati partnerek közötti kapcsolat létre hozása bemutatása

·  Értekezletek tárgyalások lebonyolítása szervezése

·  Protokolláris programok szervezése/sajtótájékoztató, rendezvény állófogadás/

·  Reprezentációs tevékenységek /vendéglátással és ajándékozással összefüggő feladatok/

A vállalati protokolláris követelményei

Meghívás

·  Személyes, telefon írás

·  Minden szükséges információt tartalmazzon

·  8 nappal előre /ritkább rendezvények 2-3 héttel/

·  Visszajelzés, csak ha kérik /a meghívó bal alsó sarkában választ kérünk V.K.vagy R.S.V.P.”

Meghívó tartalmi elemei

·  Tárgyalástémája

·  Meghívó és meghívott neve, beosztása

·  Meghívott részvételi minősége /megfigyelő elnökségi tag/

·  Tárgyalás helye, időpontja

·  Napirend

·  Hasznos tájékozódást elősegítő információk /pl.: parkolási lehetőség, megközelíthetőség/

·  Kísérő dokumentum

Megjelenés

·  Pontos érkezés és kezdés

·  Öltözet hivatali vagy informális

·  Férfiaknak kerülendő a farmer, garbó, pulóver, kitűrt ing

·  Nőknél kerülendő a csizma szoknya, farmeröltözék

Fogadás és bemutatás

·  Értekezleten az értekezlet vezető külön-külön vagy megnyitás alkalmával együttesen üdvözöl mindenkit

·  Tárgyalás esetén a házi gazda fogadja az épület vagy a tárgyalóterem bejáratánál /személyes tárgyalásnál a házi gazda titkárnője/

·  Bemutatkozás az általános társalgási illemszabályok sorrendjének megfelelően

Technikai követelmények

·  Ruhatár

·  Megfelelő hőmérséklet, szellőzés

·  Technikai háttér

·  Étkezés lehetőségek

Ültetés

Egyértelmű ültetési rend szóbeli irányítás, névtábla

Ültetési rend fajták

·  Francia

·  Angol ültetési rendszer

Francia ültetési rend

·  Téglalap alapú asztal hosszabbik oldalán középen a delegációvezetők egymással szemben

·  Tőlük jobbra, balra a résztvevők rangsor jobbról balra és a delegációtól vezetőtől távolodva csökken

·  Probléma a funkcionális távolság

Angol ültetési rend

·  A tárgyalóasztal egyik végében a delegációvezetők egymással szemben

·  Az asztal másik irányában haladva a delegáció tagjai rangsor szerint, funkcionális közelség

Értekezletek ültetési rend

·  A vezető helye rögzített /elhelyezett írat, mappa/

·  Az egyes munkatársak helye kialakult szokásoknak megfelelően

·  A referálásira felkért személy szervírozó asztalhoz való ültetése illetlenség /ez a titkárnő helye/

Kínálás

·  Történhet személyesen vagy büfé által

·  Tárgyaláskezdés után 10-15 perccel illik először kávéval, teával kínálni a résztvevőket

·  Felszolgálási sorrend az általános illemszabályok szerint

·  Kávét, teát pultról illik felszolgálni a csészét a résztvevő elé illik rakni

Ültetés a gépkocsiban

Ha van gépkocsivezető akkor a jobb hátsó ülés az első a gépkocsivezető pedig utólsó a rangsorban.

Ha nincs gépkocsivezető akkor az első hely a rangsorban a vezető melletti ülés majd a jobbhátsó és végül a bal hátsó ülés.

Kiszállásnál

A gépkocsivezető az autót hátulról megkerülve nyitja ki az ajtót a rangsornak megfelelően. Az írásbeli üzleti kommunikáció

Üzletei levél: A vállalaton belüli valamint a vállalaton közötti személyes közlést, szóbeli megállapodást pótló rögzítő irat.

Iratok fajtái

A levelek lehetnek külső és belső levelek.

Belső üzleti levelek

Bizonylatok

1.      Nyugta

Ø      Pénzösszeg átvételét igazolja

Ø      Tartalmaznia kell a „Nyugta” megnevezést, az átvett pénzösszeget betűvel és számmal és az átadó nevét az összeg rendeltetését, keltezést az átvevő aláírását.

2.      Elismervény

Ø      Az áru értéktárgy átvételének az igazolása

Ø      Tartalmazza az „Elismervény” szót az átvett tárgy megnevezését az átadó nevét, keltezést az átvevő aláírását

3.      Kötelezvény

Ø      A kiállító kötelezi magát, hogy visszaadja a kölcsön kapott pénzt, tárgyat

Ø      Tartalmaznia kell a „Kötelezvény” szót a kölcsön kapott pénz tárgy megnevezés a visszaadás időpontját kölcsönadó nevét, keltezést kölcsönvevő aláírását

Ø      Két tanú szükséges

4.      Meghatalmazás

Ø      Meddig tart a meghatalmazás/visszavonásig vagy egy határozott ideig/

Ø      Két tanú szükséges

Jelentés

Beszámoló valamely eseményről például igazgatói jelentés mérlegbeszámoló.

Jegyzőkönyv

Hely időpont a jegyző könyvvezető neve

Vállalat neve és címe

Résztvevők neve száma

Tárgya

Beszámolók

Hozzászólások

Javaslatok

Külső levelezés

Általános üzleti levél

A/4-es cégjelzéses lapra két példányban

Több lap esetén oldalszámozás a második oldaltól kezdve /sima levélpapír/

Hátoldalra nem írunk

Bekezdés baloldalon 2, 5-3 cm jobb oldalon 1, 5 cm

Az üzleti levél készülhet:

Ø      Francia illetve /bekezdés kettes sortávolság/

Ø      Tömb formában/sor elején kezdve balra zárt formában zárt formula egyes vagy 1, 5-es sortávolság/

Az üzleti levél részei:

Cégfelirat, fejléc. Cégfeliratos levélpapír /cégnév, cím, telefon, telefax, lógó/ ennek hiányában hosszú bélyegző a bal felső sarokban

Keltezés: jobb felső sarok, dátumot mindig feltüntetjük

Címzés: keltezéssel egy sorban (bal margó) címzett neve a cégnév után a levél a cégnek szól, címzett neve a cégnév előtt a címzett bontja fel. A név előtti „T” vagy „Tc.” kerülendő.

Postai utasítás: a cím alatt egy sor kihagyással bal margó kezdve, alá kell húzni felkiáltójel.

Iktatási szám és hivatkozási adatok: keltezés alá.

Tárgy: a cím alá egy sor kihagyással, nagy kezdőbetűvel pont nélkül

Megszólítás: tárgy alá két sor kihagyással

Szöveg: a megszólítás alá egy sor kihagyással bal margótól kezdve új bekezdés egy sor kihagyással

Aláírás, bélyegző: válaszlevelet ugyan olyan beosztású írja alá, mint amire válaszol. A levél utolsó sorra után 3 sor kihagyással aláíró neve és beosztása. Aláírás e fölé

Melléklet: egy sor kihagyással bal margó

A levél tartalmi részei:

Bevezetés: előzményekre való utaláshivatkozás például „hivatkozva a folyó hó 15-i levelükre”

Tárgyalás: mondani való közlése/múlt jelen jövő/

Befejezés: kapcsolattermés a jövőbeli például várjuk mielőbbi válaszukat T/1-es számba írjuk.

Anyag és áruforgalommal kapcsolatos levelek

A szerződést előkészítő levelek fajtái

Érdeklődő levelek: vevő kezdeményezi informálódás a vételi lehetőségekről nincs jogi következményei.

Tájékoztató levél: eladó kezdeményezi cél figyelem felkeltés a termék iránt egy, vagy több cégnek szólhat /általános megszólítás/ nincs jogi következménye

Ajánlat kérés: vevő kezdeményezi konkrét termékre, vonatkozik vásárlási feltételről való informálódás.

Ajánlat: eladó konkrét termékre vonatkozóan ad ajánlatot. Bizonyos kötelezettséggel jár, lehet kötelező és kötelezettség nélküli.

Adásvételi szerződés megköthető a megrendelőlevél annak visszaigazolásával megrendelő lappal szóbeli szerződéssel

Tartalma: termék mennyisége minősége szállítási feltételek /szállítási határidő fizetési mód teljesítés helye egyéb, pl. Kötbér/ teljesítés ideje határnap vagy határidő leírás előszállítás/ átadás helye szállító megrendelő telephelye.

Teljesítés kiegyenlítés: szállítási értesítő /avizó/ 3 nappal a szállítás előtt. Fuvarokmányok számla a teljesítésről a számlát kap a vevő.

Reklamációs levelek, szerződésszegés: szerződésszegés esetei: késedelmes teljesítés, hibás teljesítés, késedelmes fizetés.

Késedelmes teljesítés: a szállító nem szállít időre akadály közlő teljesítés még a határidő lejárat előtt akadály közlő levél részére hivatkozás a megrendelésre, sajnálattal közöljük, hogy a határidő t nem tudjuk tartani. Késedelem okát megjelöljük. Új határidő közlése, kérjük, hogy álon el a kötbér igényétől. A vevő késedelme, ha nem készül fel a fogadásra átvételi késedelem. A szállító köteles az áru gondosan megőrizni a költségeit érvényesítheti.

Hibás teljesítés: a szállított áru mennyiségi minőségi nem a szerződésnek megfelelő. Mennyiségi hiány esetén a vevő kérheti a hiányzó mennyiség pótlását vagy a számla értékének csökkentését. Minőségi hiba esetén javítást cserét vételárcsökkentést kérhet a vevő, jelentős kifogás esetén szállító meghívása jegyző könyvkészítés.

Késedelmes fizetés: vevő késedelmes fizetés, késedelmi kamat számítható fel, fizetési felszólítás határozott, de udvarias legyen.