Az etika, erkölcs, éthosz, jog
fogalma és értelmezése
hosszú távú
kapcsolatokra való berendezkedés elve
előzékenység,
szolgálatkészség elve
jó szándék és
segítőkészség elve
hagyomány- és
értékmegőrzés elve
egészségmegőrzés,
környezetvédelem elve
a személyiség
tiszteletének elve
az emberi
méltóság tiszteletben tartásának elve
tisztességes
versenyszellem elve haszonelvűség
A szervezeti
(vállalati) etika alapkérdései
Az etikai kódex, etikai tanács és az
etikai mérlegszabályozó
Kapcsolat a
tulajdonosokkal és a befektetőkkel
Kapcsolat a
természeti környezettel
ETIKAI TANÁCS
vagy etikai bizottság
A személyiség és
társas kapcsolatai
Az analitikus és
kreatív gondolkodás
Az érett személyiség jellemzői
A kommunikáció, mint egyetemes
jelenség
A kommunikációelmélet fogalma,
tárgya
A kommunikáció
(közlésfolyamat) tényezői, alkotóelemei
Az eredményes
közlésfolyamat feltételei
segítheti a
befogadó oldaláról:
Az üzleti kommunikáció jellemzői
A munkahelyen
zajló közlésfolyamatok követelményei, zavarai
A szóbeli közlés
általános jellemzői és követelményei
A szóbeli közlést
kísérő metakommunikáció
Az írásbeli
közlés általános jellemzői és követelményei
Az üzleti
kommunikáció írásbeli közlésformái
A kézírás, mint több szinten zajló
kommunikáció
A kézírás és a
személyiség kapcsolata
A kommunikációs
készség feltárása a kézírás alapján
A kommunikációs
stílus, a tárgyalási stratégia vizsgálata
A temperamentum,
kommunikáció és a kézírás összefüggései
A grafológiai
elemzés etikai követelményei
Az üzleti élet kommunikációs zavarai
A vezetés etikai
felelőssége a cégen belül
Az alkotó, teljesítményképes csapat
kialakítása
A vezető etikai
felelőssége a csapatán belül
Pozitív gondolkodás = mindenben jót
és hasznosat keresni
Hogyan kerüljük el a káros stresszt?
Lámpaláz
leküzdésének stratégiája
A változások – változtatások
szakszerű és emberséges kezelése
Első lépés:
felkészülés a tárgyalásra
A másik oldal
helyzetének felbecslése
A relatív
erősségek és gyengeségek felbecslése.
Második lépés: a
stratégia kidolgozása
Harmadik lépés: a
tárgyalás megkezdése
Negyedik lépés: a
megegyezés építése
érvelések,
álláspontok tesztelése
időzítések,
halasztások alkalmazása
engedmények
szerzése és nyújtása
Hatodik lépés: a
tárgyalások lezárása
a tárgyalás
tapasztalatainak áttekintése
Az üzleti tárgyalás etikai
követelményei
Az üzleti életben
nélkülözhetetlen viselkedéskultúra és protokoll
Viselkedés, nyilvánosság előtt
tankönyv fejezetek végén megtalálható feladatokból egyet kiválasztani és a vizsgára kifejtve vinni.
tankönyv fejezetek végén lévő ellenőrző kérdésekre tudni a válaszokat.
kollokvium: felsorolás, kakukktojás, igaz-hamis, kiegészítés, kreatív mini esszékérdés, a hangsúlyokat az utolsó alkalommal elmondja.
két jegyből jön össze a végeredmény.
nélkülözhetetlen
a magyarországi kommunikációs kultúra elmaradott
fontos: munkaerő tisztában legyen
a képességeivel, értékével, el tudja adni magát.
Személyiségünk irányít
alaptermészetünkből fakad a
ethosz: szokásokat, megtanulható erkölcsi szabályokat jelenti: elvárásokból épül fel, koronként népcsoportonként változik
éthosz: maga a jellem, az erkölcsi karakter, nem ír elő szabályokat, nem tanítható, ránk bízza, hogy saját mértékünk szerint cselekedjünk.
harmóniára törekszünk belső és külső világunkkal » biztonság
bizalom önbizalom
Etika alapvető feladata: az ember kettős természetének (jó és gonosz) integrálása, a belső vezérelv kimunkálása
lelkiismeret: belső tudás a cselekvéseink indítékairól tetteink helyes vagy helyes mivoltáról.
erkölcsi normák alapelveit hozta létre
honlapos
kapcsolat kicsit egyoldalú: etika: mi az etikus az Interneten? másik idejével
gazdálkodni, igaz dolgok
Etika: szokás, erkölcs
Erkölcs: etika alapján kialakított szabályrendszer, a viselkedést irányítja. Nem önálló tevékenység, csak a konkrét kapcsolatokban működik.
kultúrafüggő szabályrendszer, eszközei: szokás, hagyomány: minták
Elemei:
Tudati gyakorlati
eszményt fogalmazza meg az erkölcs mércéje a tett
ethosz: szokásokat, megtanulható erkölcsi szabályokat jelenti: elvárásokból épül fel, koronként népcsoportonként változik
mélyebben gyökerezik, örök emberi értékekhez kapcsolódik
ütközhetnek, mert
jelenhez láncolt, tsd-i érdekek mentén alakul ki
éthosz: maga a jellem, az erkölcsi karakter, nem ír elő szabályokat, nem tanítható, ránk bízza, hogy saját mértékünk szerint cselekedjünk.
alkalmazott etika segít az egyetemes emberi normák alkalmazásában
legrégebbi: orvosi etika
Fontos itt:
Üzleti etika: alkalmazott etika azon ága, amely irányelveket fogalmaz meg, ill. útmutatást ad arra vonatkozóan, hogy mit tart helyesnek vagy elítélendőnek a gazdasági (üzleti) élet területén.
Jog: a társadalom által kidolgozott szabályrendszer a tsd-on belüli magatartás szabályozására. Demokratikus államban tükrözi a tsd. értékrendjét!
nemcsak elvár, hanem követel is, parancsoló jellegű
a jog szerint működő kapcsolatok alapja a szerződés, de fontos a bizalom is az eredményességhez!
jog, etika és erkölcs között átfedés van normális esetben
Napjainkban bonyolult az üzleti
élet és a 3 viszonya. Gyakoriak a zavaros és nehezen átlátható helyzetek,
etikátlan megnyilvánulások (zavaros » rend és káosz »0-1
világa)
Az üzleti élet jó táptalaja a hatalmi vágynak, a pénz hatalma megerősödött.
„egy életem van, azt kell jól kiélnem”, háttérbe szorultak az erkölcs és szokás által jól körvonalazott általános „életkötelezettségek”.
Szükségessé válik az ideák megfogalmazása
Alapelvek tehát:
1. hitelesség
2. megbízhatóság
3. hosszú távú kapcsolatokra való berendezkedés
4. minőség
5. kölcsönösség
6. előzékenység, szolgálatkészség
7. jó szándék és segítőkészség
8. hagyomány- és értékmegőrzés
9. szépség, esztétikum
10. egészségmegőrzés, környezetvédelem
11. a személyiség tisztelete
12. az emberi méltóság tiszteletben tartása
13. tisztességes versenyszellem
14. folytonos megújulás
15. pozitív viszonyulás
weblapok,
hirdetések
hosszú távú üzleti kapcsolatok alapfeltétele
jelentése: szavahihetőség, kiszámíthatóság
1) A hitelesség megnyilatkozása: aláírt szerződések, megegyezések betartása, vállalt kötelezettségek teljesítése
a)
Reklám
tartalmi valósága! weblap, reklám! nem
etikus, ha
· többet mutat
· elhallgatás
b)
Nemzetközi
Kereskedelmi Kamara: International Code of Advertising
Practice
2) Cég belső és külső harmóniája
· formai elemek: irodaépület, névjegyek stb. – hamisság és megtévesztő elemek
· külső: jó ízlés: talán valódi értékek
3) vezetői arculat
· szerep és személyiség – sikeres élet alapja: harmónia a kettő között (ügynöki maszk)
a siker vallása
felebaráti szeretet
a) vállalati kultúra kialakításában sok múlik a vezetőn
b) A vezető felelőssége, hogy az egyes emberek egyéni értékeit képes legyen felismerni, képes legyen morálisan tiszta hátteret biztosítani a cég belső munkája és külső megjelenése számára. Erkölcsi feladata az emberi értékek felfedezése, megmentése, a rájuk bízott emberek képességeinek kibontása.
· a dolgozók elégedettsége a sikeres vállalati működés szükséges, de nem elégséges feltétele.
Hitelességgel szorosan összefügg: szavahihetőség: szó és a tett egysége.
Általános jelentése: egységes viselkedés, kiszámítható reakciók »
következetesség, beláthatóság
cég filozófiája, milyen eszmeiséget képvisel, mit tart fontosnak,
valódi értéket akar-e napvilágra hozni, vagy csupán a haszonszerzés a célja
Információk helytállósága, valódisága elsődleges! honlapnál – korrekt tájékoztatás
külső: kifelé áramló információk el kell tudni dönteni, hogy egyfelől mennyit lehet (üzleti titkok) , másfelől mennyit érdemes (figyelemfelkeltés, reklám) elárulni a cégről
belső: vezetéstől a dolgozókig
„ne sérts meg az alligátort, amíg át nem úsztad a folyót!” – rövid távú kapcsolat-programozás
Tehát referenciák kellenek: erkölcsi bizonyítvány csak a büntetlen előéletet mutatja.
Belső és külső stabilitás fontos
dolgozók elköteleződése
Belső:
munkatársak:
legyen
jövőkép!
Külső:
ARCULATÉPÍTÉS: ESZKÖZ LEGYEN, NE CÉL
hosszú távra berendezkedés: tartós üzleti partnerkapcsolatok: feltétele: bizalom és kölcsönösség
stabil piac kiépítése (jó döntések végeredménye)
áremelést fokozatosan » érdemes a hosszú távú kapcsolathoz a törzsügyfél számára engedményeket, akciókat nyújtani. (hűségakció)
fontos mutatója
szakmai felkészültség
termék jó minősége
a minőség keresése: igényesség
minőségbiztosítás: biztosítja, hogy a cég rendszere átlátható legyen
minőségmenedzsment: cégen belüli rendszer,
célja: garancia a vevők felé (jobb minőség stb.)
cég veszteségének minimalizálása
hibaforrások:
ISO 9001, 9002
Tapasztalatok szerint nehéz az új minőség-módszerek elfogadtatása, esetleg éppen a vezetői oldalon. Ha ez sikertelen, mármint a szemléletváltás, csak formális új megoldások születnek.
Magyarországon javasolt minőségbiztosítási fejlesztések:
Baldridge-díj: minőségfejlesztésre – irányjelzők a fejlődésben
nyerő-nyerő helyzetre kell törekedni
leküzdeni a hatalomvágyat – könnyebb, ha nem versenytársról van szó
itt is külső – belső
külső: versenytárs előnyeiből / sikeréből tanulni
belső: cégvezetők között, vezető-beosztott kapcsolat, ill. beosztott-beosztott
kölcsönösség tiszta kapcsolatot tesz lehetővé, minden valódi párbeszéd
alapja
sikeresség egyik kulcsa: mindenki elégedett
Üzleti életben bármilyen tevékenység egyfajta szolgálat
ember hiány-lény – ki kell elégítenünk az igényeinket
szükségletek egymásra épülő rendszere (Maslow-piramis)
legközvetlenebb a terméket eladó kereskedő kapcsolata a szükségletekkel » jó kereskedő: nemcsak a termékkel szolgál, ránk figyel, tanácsot ad.
előzékenységhez tolerancia is kell (nem vonulok vissza sértődötten)
különlegesebb igények kielégítése:
magasabbrendű, örömet adó feladat tömegcikket eladni olcsóbb
elégedettség kifejezése nagyon fontos!
Jelentése: becsületes üzleti kapcsolatok kialakítása a cél
Összességében: mindig van hozadéka a jó szándéknak, belső és külső is
Egyenrangú és alá-fölérendelt kapcsolatokban kicsit másképpen valósul meg.
A többlet információval ne éljünk vissza, a megszerzett tudásunkat saját és mások épülésére kamatoztassuk.
Választás lehetőségének felkínálása
belső:
külső:
szép, jó, igaz
tartalom és forma összhangja
Minden kapcsolat sikere vagy kudarca önszembesítésre késztet
természetes anyagok használata – planetáris tudat
Az eljövendő generáció életminőségét határozza meg mindaz, amit most teszünk a természeti környezettel. » vezető pozícióban lévő emberek felelőssége!
nemcsak a termelés, hanem a fogyasztói oldalon is meg kellene jelennie
élelmiszeripar felelőssége nagy, mert tömegtermelés
A személyiség tisztelete azt jelenti, hogy úgy fogadjuk el a másik
embert, amilyen, egészében, gyenge és kiemelkedő képességeivel együtt a maga
egyediségében, egyszeriségében.
jó munkahelyi légkör
másik fél egyéni igényeinek, szükségletének a figyelembevétele
tárgyalási helyzetben: tárgyalási stílus a partner személyiségének figyelembevételével
jutalom átadása: nemcsak nesze
munkatárs kifejtheti kritikai észrevételeit » na igen, és ebből kedvező hatás
Minden, ami a
személyiség megismerésének mélyebb szintjei felé mutat, alkalmat ad arra, hogy
az egyéni adottságok figyelembevételével történjenek a cégen belüli személyügyi
döntések, feladatok.
önbecsülés alapja
Az érett személy
képes indulatmentes problémakezelésre.
ne használjuk eszközként a másikat
fölény éreztetése
(pszichoterror [mobbing[1]])
újabb és újabb kihívásoknak való megfelelés » változásmenedzserek
A megújulást biztosító módszerek:
fájdalmas és sérülésekkel járó változások megelőzése!
Hozzáállás:
A megújulás vezessen a fejlődés irányába!
A sikerekben, győzelemben hinni, a kudarcokat feldolgozni és saját fejlődésre fordítani
társulási hajlandóságot a legnehezebb megszerezni a tőke különböző formái közül, elősegíti a közös etikai értékrend
A pozitív viszonyulás ismérvei:
Általános: az emberiség által létrehozott anyagi és szellemi értékek összessége
Modern komm. elmélet szerint: A kultúra meghatározott területei és történelmi közösségben élők emberek közös hiedelmeinek, értékeinek, normáinak és magatartássémáinak és rítusainak rendszere.
Összetett jelenség: anyagi természetű dolgok (javak, munkaeszközök), szellemi dolgok (nyelv, írásbeliség, tudományos elméletek, közös szokások, vallás, adott tsd. intézményei.
A kulturális környezet változik
szellemi kultúra elemei tanítással, utánzással örökítődnek át.
elemei a kommunikációval terjednek.
alapvető feltevések: felfogások, hiedelmek.
mit tartunk jónak és rossznak, miben hiszünk
Elemei:
· ember és természet
· idő
· tér
· ember-ember közötti viszony
értékek és ideológiák: a tudatosság magasabb szintű megjelenése
rendszerint szubkultúrákat hoznak létre, saját etikai rendszerük terjesztésére törekszenek.
· eszmék és célok
·
emberiség megosztottsága, szekták, népek, ideológiai
csoportok
elérési eszközök
· erények, bűnök, vétkek
· erkölcs, etika
javak, képződmények: látható, nehezen megfejthető szint
· nyelv
· technológia
· művészet
· társadalmi rétegződés
· státusrendszer
· nemek szabályai
· család
Egyes szubkultúrák erkölcsi normáinak igazolása
kultúrkörönként és koronként más
8 etikailag fejlett vallás, emberiség 9/10 részének erkölcsi-etikai normáit, ezen vallások etikai normái határozzák meg: brahmanizmus-hinduizmus, dzsaizmus, buddhizmus, kínai univerzalizmus, párszizmus, zsidó vallás, kereszténység, iszlám.
A főbb etikai
rendszerek egy dologban azonosak: egy közösség tagjai felelősséggel tartoznak a
közösség más tagjai iránt, és bizonyos erkölcsi normák szükségesek az
együttműködéshez. – nem élünk elszigetelten!
Etikai
rendszer |
Az etikai
felfogás lényege |
Problémák |
hiányzik |
Örök jog |
Az erkölcsi normák egy örök
törvényben jelennek meg. Ezt a vallások tételes tanai tartalmazzák, és
erkölcs és humanista filozófusok értelmezik, általános vélemény: mindenkinek
az értelmezéssel összhangban kell cselekednie. |
A törvénynek többféle
értelmezése lehet. |
A választáshoz nincs
abszolút elv – csak az emberi ésszerűség segíthet |
Utilitarista elmélet |
Mindenkinek úgy kell
cselekednie, hogy a lehető legnagyobb hasznot hozza másoknak (az erkölcsi
normákat egy cselekedet v. döntés eredményére alkalmazza) |
Az erkölcstelen cselekedet
indokolható, ha annak révén a többség előnyhöz jut, még akkor is, ha a
kisebbségre elviselhetetlen terheket ró. |
További elv szükséges a
költség-haszon egyensúly biztosításához. |
Univerzalista elmélet |
Mindenkinek úgy kell
cselekednie, hogy biztosítsa azt, hogy azonos feltételek mellett mások is
hasonlóan cselekedjenek. (az erkölcsi rendszert így cselekedet vagy döntés
indítékaira alkalmazza) |
Az erkölcstelen cselekedet
indokolható öncsalásra vagy önmaga túlértékelésére hajlamos személy részéről. |
További elv szükséges
ahhoz, hogy a különböző akaratok között igazságot lehessen tenni. |
Osztó igazságosság |
Az erkölcsi rendszert az
igazságosság elsődlegességére alapozza. Mindenkinek úgy kell cselekednie,
hogy a javak elosztásának igazságosabb egyensúlyát biztosítsák, mert ez az
egyéni önbecsülést elősegíti, ami alapvetően fontos a tsd-i együttműködés
szempontjából. |
Az igazságosság értékének
elsődlegessége annak az elvnek az elfogadásától függ, hogy az előnyök
méltányos elosztása biztosítsa a tsd-i együttműködést. |
|
Személyes szabadság |
Mindenkinek úgy kell
cselekdnie, hogy a legnagyobb választási szabadságot biztosítsa, mert ez
segíti a javak piaci cseréjét, ami alapvetően fontos a tsd. termékenysége
szempontjából. Az erkölcsi rendszer a szabadság elsődlegességén alapszik. |
A szabadság értékének
elsődlegessége annak az elvnek az elfogadásától függ, hogy a piaci csere
biztosítja a tsd. termelékenységét. |
|
Ezek mindegyikét felhasználva kell választ találnunk:
Az ember által alkotott szervezet erkölcsiségét a vállalati kultúra hordozza.
szerepének felismerésének okai:
· szervezeti tevékenység iránti bizalom megrendülése
· az élet minőségének előtérbe kerülése
· társadalmi elvárás a közjó ellenére cselekvő vállalatok megbüntetésére
· A különleges érdekeltségű csoportok növekvő szerepe a befektetésekben
· a téma publicitásának növekedése
· a gazdasági felfogás változása: rövid távú profit maximalizálásról áttérési igény a kockázatot vállalók érdekeit figyelembe vevő gazdálkodásra.
nem elég, ha sok intelligens ember vezet, az egészet koordinálni kell, ettől függ a siker vagy kudarc
A vállalat kommunikációs folyamatok segítségével definiálja magát és különbözteti meg magát környezetétől.
Vállalati kultúra: vállalaton belüli értékek, közös témák és értelmezések összessége (a rendszeré, és nem a tagoké)
nyelv – helyi kódok, melyek szerepe:
· vállalaton belüli témák és értelmezések
· környezettel való kommunikációban a vállalati értékeket és célokat közvetítik
konszenzus kell a közös értékek kialakításához – erősíti a felelősségérzet kialakulását
· alkalmazottakkal való konszenzus képessége elősegíti az alkalmazottak ragaszkodását
vállalat etikája = vállalat filozófiája
(1) vállalat jövőképe
(2) mit tekintenek sikernek, mit várnak el
(3) vállalati gondolkodás alapját milyen értékek és hitek képezik
nem ostor vagy mézesmadzag kell, hanem
KONSZENZUS
El kell dönteni együtt az alábbiakat:
1) munka szervezésének módja
2) hatalom gyakorlásának módja
3) jutalmazás módja
4) emberek irányításának módja
5) milyen mértékű formalizálás kell
6) mennyi tervezés kell
7) milyen arányban várható engedelmesség és
kezdeményezés a beosztottaktól
8) mennyit számít a munkaidő betartása, az
öltözködés
9) irányítás: bizottság vagy egyének
10) Mi fontos: szabályok, eljárások vagy az
eredmények
11) információgyűjtés iránya, információ
áramlásának alapvető iránya, információk hozzáférhetősége
12) vállalati tervben való részvétel, annak
szerepe
13) ötletek, elgondolások értékelésének formája
14) kooperáció vezetők és beosztottak között
(hatáskör és felelősség, szoc. távolságok)
15) lojalitás fokának elvárása
16) motiváció alakulása
Etikai párbeszéd 3 fő formája vállalati szinten:
1) ETIKAI KÓDEX
2) ETIKAI TANÁCS
3) ETIKAI MÉRLEGSZABÁLYOZÓ
A cég erkölcsi normáinak egyoldalú rögzítése, deklarációja, különös tekintettel az nem elfogadható cselekedetekre, világos egyértelmű várakozásokat fogalmaz meg az érintettek számára.
Etikai kérdések katalógusa (Institute of Business Ethics):
Kapcsolat a
fogyasztókkal
Kapcsolat a
tulajdonosokkal és a befektetőkkel
Kapcsolat az
alkalmazottakkal
Kapcsolat a
szállítókkal
Kapcsolat a
kormányzattal
Kapcsolat a
versenytársakkal
Kapcsolat a helyi
közösséggel
Kapcsolat a
természeti környezettel
· termékfelelősség vállalása
· tisztességes reklámozás
· garanciavállalás, szerviz
· megvesztegetés elutasítása
· fogyasztókkal kapcsolatos információk bizalmas kezelése
· tulajdonosi és befektetői érdekek védelme
· vállalati mérleg- és eredmény-kimutatás korrekt és naprakész
· személyiségi jogok tiszteletben tartása
· diszkrimináció kizárása
· egészséges munkahelyi környezet kialakítása
· méltányos bérezés és egyéb juttatások
· participáció biztosítása
· kölcsönös bizalom megteremtése
· pontos fizetés
· adózási kötelezettségek teljesítése
· versenyszellem kialakítása
· hírnévrontás elkerülése
· informálódás a versenytársakról csak megengedett eszközökkel
· a közösség szolgálata
· a közösség támogatása (adományok, szponzorálás)
· a környezet védelmének felelőssége
· etikus állatkísérletek
· Etikai Kódex hatálya, az összeférhetetlenség
· titkos és bizalmas információk kezelése
· cégen belüli együttműködés
· a vállalati hírnév védelme
· a közélethez, politikához való viszonyulás: nem támogat pol. pártokat
· az egészség és környezet védelme
· eljárási szabályok
· vétlenségi elégtétel
Ha a megállapítások világosan tükrözik az elvárásokat, működik.
vállalat választott szerve, a vállalat működése során felmerült etikai problémákat vizsgálja ki – nyilvános! Kizárólag etikai szankciókkal él.
A vállalatnak a következő értékekhez való hozzájárulásának mértékét méri:
Célja: potenciális konfliktusok felismerése, előzetese figyelmeztető rendszer.
A személyiség és társas kapcsolatai
saját személyiségünk minőségéért felelősek vagyunk!
megismerő tevékenység + cselekvés
út, amely 5 fázisból áll:
1) a probléma megismerése, megértése és megfogalmazása
2) ténymegállapítás: tisztázni, mi fontos, mi ismeretlen » probléma teljes egészében megfogalmazódik
3) módosítás, próbálkozás: a gondolkodás beállítódik egy vagy több irányba
4) megoldás, döntés: ténymegállapítások + megoldási alternatívák alapján helyes megoldást választani – felelősség-hatáskör
5) kritika, ellenőrzés: a döntés hatását, eredményét ellenőrizni kell
Analitikus |
Kreatív |
|
|
követelmények:
1) problémára hangolt
2) szilárd szokásokkal rendelkezzen
3) találja meg a harmóniát a vágyait és a felettes én kontrollja között
4) legyen az idődimenziója kitágult: összehangolás
5) legyen mentes az interdependenciától: személyiség alrendszerei egymástól függetlenül is működjenek
6) legyen fejlett realitásérzéke
7) rendelkezzen belső kontrollal és reális önértékeléssel
8) legyen jó viszonyban a természettel és az emberekkel
9) legyen magas a frusztrációs toleranciája ne legyen agresszív
10) rendelkezzen szociális érzülettel
11) legyen humorérzéke
Nélkülözhetetlen a sikerre vezető életstratégia kialakításához
Tranzakcióanalízis: az a megközelítési mód, amelyben az emberek közötti
kommunikációt és a belső pszichikus történéseket az ún. énállapot-modell
felhasználásával írják le.
Érzet: érzékszerveink által felfogott ingerekből nyert információ (rossz ízű vacsora » meghiúsult üzlet
Értelmezés tartalma: jelentést tulajdonítunk az érzékszerveink által közvetített információknak (kabala)
Érzés: érzelmi, indulati állapotunk megtapasztalása (nem gondolati jellegű) (osztályvezető fél a leváltástól)
Szándék: utalás arra, mit kívánunk, akarunk tenni. (kinevezik a jó munkaerőt)
Cselekvés: teszünk is valamit (király és a lakat)
értelmezés-cselekvés: nincs türelme, hamar dönt, racionális, mindent azonnal értelmez
értelmezés-érzés-cselekvés: sokat foglalkozik saját érzéseivel, töpreng, de a külvilág véleményét nem veszi figyelembe
érzékelés-érzés-cselekvés: hiányzik az értelmezés, azaz a gondolkodás, és tudatos szándék. Érzelmei vezérlik.
értelmezés-érzés: feltűnő passzivitás gondolati és lelki gazdagság, a döntéseket átengedi másnak, inkább meditál.
A területek erősségét befolyásolja az adott személyiség, az ált. és helyi kultúra, a szituáció, az „én” és a „mások” közötti kapcsolat jellege
Az önmagunkhoz, illetve a másokhoz való elfogadó és elutasító viszonyulás variációit mutatja.
az önbizalom és a bizalom
meglétét jelzi. úgy látjuk a világot,
mintha csak nekünk nem sikerülne semmi. kisebbségi érzés válasz: úgy kellene, hogy
eszembe se jusson, hogy az ellenfél jobb lehet nálam.
- + |
Én nem vagyok OK Te vagy OK |
Én OK vagyok Te OK vagy |
+ + |
- - |
Én nem vagyok OK Te nem vagy OK |
Én OK vagyok Te nem vagy OK |
+ - |
önbizalom megvan, de
hiányzik a bizalom az emberek iránt A helyzet a
legrombolóbb, mert hiányzik az ősbizalom. (bűnözők) – gyermekkori élmények
(szeretetlenség)
Barátságosan meggyőző vezető Konfliktuskerülő,
döntéseiben nagy szerepet kap az érzelem. Alapelve: folyton tanulni,
kivívni a főnökök és munkatársak elismerését. Mindenáron jó benyomást! Fél a felelősségtől Igazi célja az érzelmi
biztonság megteremtése Problémamegoldó vezető vezetni csak annak
szabad, aki ért hozzá. Kreatív, döntésképes,
eredményt tud felmutatni, fejlődés – fejlesztés híve. Valódi csapatot
alakít ki, a problémákat igyekszik megoldani.
- + |
Barátságosan
meggyőző vezető Nem vagyok elégedett magammal, de elégedett vagyok a munkatársaimmal |
Problémamegoldó vezető Elégedett vagyok önmagammal és a munkatársaimmal |
+ + |
- - |
Sodródó vezető Elégedetlen vagyok önmagammal és a munkatársaimmal is. |
Nyomást gyakorló
vezető Elégedett vagyok önmagammal, de nem vagyok elégedett a munkatársaimmal |
+ - |
Nyomást gyakorló
vezető Bizalmatlan, visszaél a
hatalmával, nem a problémák megoldására törekszik, hanem hatalmának
fenntartására. Emberek » eszközök. Nem
bízik senkiben, elszigetelődik Sodródó vezető Folyamatosan
összeütközésbe kerül a környezetével, és miután örömöt sem adni, sem
elfogadni nem tud, feleslegesnek és haszontalannak érzi magát.
Célokat ne veszítsük el! – örömmel alkotó ember
Kiégni csak az képes, aki valaha lobogni is tudott.
gyermekkorban akarat – szülők
iskola, pedagógusok. – önismeret, önbecsülés tanítása fontos
vezetőképzés: úgy kellene, hogy sok, addig nem tapasztalt helyzet elé állítani őket.
Ma: legalább fel kell tudni ismerni az első tüneteket, megelőzni, kezelni.
Tünetek:
belső okok: túl nagy az önmagával szemben felállított mérce
külső okok: munkahelyi zavarok - pszichoterror
fázisai:
minden megnyilvánulás lehet kommunikáció
communis: közös (latin)
kommunikáció az egész
világ működésének az alapja
Minél fejlettebb egy szervezet, annál bonyolultabb kommunikációra képes.
állatvilág: legfejlettebb kommunikációs rendszer: méhek, delfinek
Metakommunikáció, azaz testbeszéd elemei: arcjáték (mimika), test- és testrészek mozgatása, térközszabályozás.
Tárgyakkal is kommunikálunk (környezet stb.)
Testbeszéd lehet tudatos és önkéntelen, fontos, hogy közlendőnk legyen összhangban a metakommunikációs megnyilvánulásainkkal. Megerősítés – törlés, ezen múlik a sikeres üzleti kommunikáció.
Kommunikáció jellemzői:
Interdiszciplináris tudomány,
az üzenetközvetítés, információcsere általános elmélete
Információelméletből nőtt ki, tehát ebben a megközelítésben a kommunikáció az információ továbbítására, vételére, tárolására és átalakítására képes rendszerek között zajló folyamat
A matematika nyelvén.
Főbb szempontok:
Kódolás-dekódolás
Elemei:
A kommunikációs folyamat hatékonyságát befolyásolják: feladó + befogadó + feed back, az üzenet, a csatorna, a zaj és a vevő tulajdonságai.
az üzenet csak akkor ér a befogadóhoz, ha jó komm. csatornát választott.
szerepcsere!
közös nyelv, illetve közös jelrendszer
az információ tárgya,
tartalma
befogadó visszajelzése az üzenet megérkezéséről, érthetőségéről, minőségéről, hatásáról.
eszköz, ha rosszul választják meg, lehetetlen.
átalakító folyamat: üzenetté alakítjuk át az inf.
zavaró hatások, belső (pszichés eredetű) és külső (pl. utcazaj)
kommunikációs közeg, minden tényező, amely hatással van a közlés lefolyására (felemelt karok)
A kommunikációs
folyamat akkor sikeres, ha az alkotóelemek egymással összhangban működnek.
felhívó és kapcsolattartó: címzett figyelmének felkeltésére, fenntartására
tájékoztató funkció: pl. üzleti tárgyalás, amelynek célja minél több információt megtudni a döntés meghozatalához. (pl. még: cégismertetők)
Ma nagyobb érték az információ (hírszerzés, reklám) cracker
táj. funkcióhoz jó kérdéskultúrát kell kifejleszteni. 3 fő típus:
1. zárt kérdés: csak adatokra van szükség (túl bőbeszédű a kérdezett)
2. nyitott kérdés: részletezett bemutatás, kifejtés
3. szuggesztív kérdés: saját vélemény is benne rejlik vigyázat: manipuláció! DE: kellemes légkör kialakítása is
érzelmi funkció: üzenettel kapcsolatos érzelmek kifejezése. Lehet szavakban is közölni, de a metakommunikáció hordozza leginkább az üzenet érzelmi funkcióját: tehát megint az összhang!! különben hiteltelenség.
érzelmi intelligencia
szintje
tárgyalási légkör:
· segítő, problémát megoldani akaró személyes hangvételű
· csak a témára összpontosító, hűvös, rideg
· indulatos, zaklatott, agresszív
· közönyös, sivár
· feszült, merev
· sajnálkozó, panaszkodó
· visszautasító, ellenséges
A légkör kialakítása az első percekben. Lényeges!
dinamikus funkció: cselekvésre való ösztönzés
performatív[2] funkció: a kimondott szó cselekvésértékű (segítőkészségről beszél, de nem segít)
poétikai funkció: esztétikai hatás (retorika)
Fontos, hogy mindenki ugyanazt értse alatta – közös értelmezés
9 lehetőség a meg-nem-értésre: mit gondolok, mit akarok mondani, mit hiszek, hogy mondok, mit mondok, mit akarok hallani, mit hallok, mit hiszek, hogy ért a másik, mit akar érteni a másik és mit ért meg a másik. (főnök csak biccent)
a feladó és befogadó értelmezési tartománya eltérő lehet.
tisztán objektív valóság nem létezik, mindannyian másképp értelmezhetjük ugyanazt a helyzetet vagy jelenséget. stb.
hitelesség, én-közlések, befogadó ismereteire, szempontjaira való tekintet, konfliktus esetén felelősség bátor vállalása, nyitottság, dialógus, nem monológ,
nyitottság, bizalom megelőlegezése, figyelem, nem támadás a kritika, manipuláció egyértelmű elutasítása
Legnagyobb tőke: elsőként információhoz jutni.
most nem az információáramlás lassúsága, hanem a mennyisége a probléma.
Rotschild esete
bizalom nélküli üzleti kapcsolat beteg
titoktartás, elhallgatás (időleges, kizárólagos feltüntetése az információnak)
feltupírozás
hatáskeltés (bemutató – azonnali vásárlás v. 9999, mintakövetés)
SIKER+HITELESSÉG receptje az író szerint:
kölcsönösség, partner igényeinek figyelembevétele
EMPATIKUS ÉS TOLERÁNS TÁRGYALÁSI STÍLUS
KIMONDOTT SZÓ FELELŐSSÉGE
ÜZLETI kommunikáció HATÁROZOTT CÉLLAL BÍR
IDŐTÉNYEZŐ
vezetők –
beosztottak - folyamatos véleménycsere
kívánatos, ha nem » közléssorompók
ROSSZ:
L utasítgatás, parancsolgatás (sérül a befogadó önérzete)
L prédikálás, megleckéztetés, kioktatás
L bírálat, helytelenítés
L nem őszinte dicséret
L kérdezgetés, vallatás, kikérdezés, keresztkérdések
L figyelmeztetés, fenyegetés, megfélemlítés, szidás
L kifigurázás, gúnyolódás
L pszichoterror, mobbing[3]
A tiszta és hatékony
kommunikáció fő alkotóelemei:
L megfigyelés – önmagunk megnyitásával, ne legyen benne bírálat, vagy minősítés
L érzések kifejezése – visszajelzés a befogadónak
L saját szükségletek közlése, aminek alapján valóra válhat a kölcsönösség
A XXI. század üzletembereinek nagy feladata, hogy a jelenlegi személyiségtorzító kommunikációt és kapcsolati rendszert átfordítsák olyan irányba, amely épít, amely a bizalomhoz vezet, amely minden fél számára az egészséges személyiségfejlődést biztosítja. Nagy kihívás ez, úgy tűnik még sok küzdelem áll előttünk, de megéri a fáradságot, mert egy megelégedett, harmonikus világ felé vezet.
beszélgetés, tárgyalás, prezentáció, vita és hozzászólások (értekezlet, tanácskozás)
· közvetlen megnyilatkozás, személyes jelenlét (telefonálásra is von.)
· gondolkodás és szövegalkotás egyidejű, kivéve felolvasás.
· beszédkultúra: egyedi, jelzi értékrendünket stb.
· tudatosítani, hogy szavainkkal előhívunk valamit a világban: energiatöltet
Hatás eléréséhez fontos:
1. világosság, érthetőség
2. tömörség
3. természetesség
4. szemléletesség
5. jóhangzás
6. változatosság
Ezáltal 4É:
1.
értékes: közhelyek, szóismétlés, hadarás, motyogás,
kiabálás, idegen szavak, durva szavak, rosszul szerkesztett mondatok,
hitelesség!,
2. értelmes: tudjuk a célját, mondanivalónkkal tisztában vagyunk
3.
érthető: nyelv
közös legyen, szakzsargont
ne!, különben kapcsolatból kirekesztve érzi magát a másik fél, megfelelő
hangszínváltoztatás, helyes hangerő-, hanglejtés-, hangsúlyozás-megválasztás,
4.
érdekes:
folyamatosan új gondolatok, ismétlés,
színes előadásmód, érzelmileg sokszínű és hiteles mondanivaló, partner
bevonása.
meta= vele
összhang
60-70%-a a közlésnek meta
egy része velünk született, másik része a szocializáció során
Szerepet játszó testrészek:
1. arc (tekintet, arcra helyezett kéz gesztusai)
2. szem (hivatalos, társasági, bizalmas nézés, oldalpillantás)
3. kéz (gesztusok)
4. kar (karkeresztezési módok)
5. láb (gesztusok)
6. fejgesztusok (tartásmódja, kéz és fej kapcsolat)
Testbeszéd legfontosabb elemei:
gesztus |
utalás |
1. tekintet |
hitelesség fontos mércéje |
2. kéz mozgása |
felfelé: lendület, győzelem; lefelé: megerősítésre, fékezésre, előre: gyengéd, nyitott, másik iránti bizalom saját maga felé: birtoklás, kényszer |
3. arckifejezés |
Tekintet! |
4. fej tartása és mozgása |
Szegényesebb |
5. test mozgása, tartása, |
Görnyedt, könnyed, energikus » üzleti életben jó! |
6. térközszabályozás |
Társasági és személyes más minden kultúrában eltérő normákhoz igazodik |
fölérendeltség, alárendeltség, egyenrangú kapcsolatok
nem verbális közlés tárgyai: cigaretta, ékszerek, szemüveg, gyűrű, íróeszközök.
nyilvános megszólalások:
1. alkalmi, ünnepi beszéd: hosszabb, szónoki, eseményt méltat, szerencsés, ha érzelmi » értelmi » érzelmi felépítés, fontos gondolatok, felkészülést igényel
2. üdvözlő beszéd: magas rangú vendég fogadása, részben kell előkészíteni, figyelembe kell venni a vendégek körét. felépítése:
a. vendégek köszöntése
b. vendéglátók rövid bemutatása
c. találkozó céljának bemutatása
d. jókívánságok
3. pohárköszöntő: házigazda mondja, szófordulatok, humor fontos
4. előadás: cég-, termék-, vagy projekt bemutató
a. átgondolni és meghatározni a célt
b. fontos a személyesség
c. idézetek, a fejlődés irányába mutasson a mondanivaló.
d. indítás: felkelteni a figyelmet
e. sok szemléltetés
5. hozzászólás: vélemény, állásfoglalás, kiegészítő megjegyzések, fontos: előrevinni az ügyet, ne legyen hosszú
6. felszólalás: előre megtervezett hosszabb mondanivaló, megkívánja a témában való jártasságot
7. beszélgetés: célirányosság, lehet kölcsönös tájékozódás, tájékoztatás, közös feladat átgondolása. Alapszabályai:
a. udvariassági formák betartása
b. pozitív hozzáállás
c. világos, tömör megfogalmazás
d. másikra odafigyelés
e. indulatmentesség
f. érvelés, logikus gondolatmenet
g. közös álláspont tisztázása
8. telefonbeszélgetés: időben korlátozott, fontos a tömörség; 1. bemutatkozás; 2. hívás célja; 3. búcsúzás
9. tárgyalás: kötöttebb, mint a megbeszélés. Célja: valamiben megegyezésre jutni. Nézetkülönbség esetén meggyőzés eszközével kell élni.
cégismertető, pályázat, üzleti terv, önéletrajz, jegyzőkönyv, feljegyzés, megbízási szerződés, Interneten honlap
közvetett kommunikáció
értéke: térbeli és időbeli korlátokat lehet vele átlépni.
maradandó és időt biztosít a gondolatok megfogalmazására
Fontos az érthetőség, a gondolatok világos kifejtése
íráskép alapján többletinformáció
Típusai:
Hangneme: tárgyilagos, személytelen
Műfajai:
1.
üzleti levél |
Az
üzleti levél követelményei: névre
szóló, hangneme tárgyilagos, személytelen, a szokványok meggyorsítják az
ügyintézést, nem sablonos, mutatja a cég egyéni arculatát is. DE:
egyes műfajok: cégismertető, termékismertető » sikert hoz az eltérő stílus és
forma Szempontok:
papír minősége, nagysága, |
2.
jegyzőkönyv, emlékeztető |
Emlékeztető,
feljegyzés: cégen belül,
tájékoztatás, annak kérése, legyen rövid. Jegyzőkönyv: cégen belüli megbeszélésről |
3.
cégismertető |
verseny
fokozódása megkívánja a széleskörű ismertséget Reklám: érzelmekre és értelemre egyszerre hat, nyelvi,
képi ötletesség hatása Internetes honlap: terjedelme nem korlátozott,
folyamatosan frissíthető, Tartalmaznia kell: §
cégismertetés (cégnév, székhely, telefon,
munkatársak, vállalkozási forma), §
cég szolgáltatásai, termékei §
első lapon legyen E-mail cím, menüsor a
tartalomjegyzékkel: gyors tájékozódás és áttekinthetőség Lehet még cégfejlődésről, termékválasztás teljes
skálájáról Honlap műfaja megengedi a gazdag kép- és
hanganyagot, legyen ötletes, árassza a cég szellemiségét, filozófiáját |
4.
álláshirdetés, önéletrajz, pályázati jelentkezés |
álláshirdetés: csatornái: újság, televízió, rádió, Internet,
szórólapok, tényszerűség: megnevezés, elvárt iskolai végzettség és
személyiségjegyek, jelentkezési feltételek, határidő. önéletrajz: 2 oldalnál ne legyen több, tények közlésére szorítkozzon. Egyre
gyakoribb a kézzel írott kérése » grafológia. Modern típusú önéletrajz
elemei:: §
név; §
születési hely,
idő; §
levelezési cím; §
isk.
végzettség, szakmai képzések, alapképesítés; §
speciális
ismeretek, adottságok; §
korábbi és
jelenlegi munkahelyek felsorolása évszámokkal, esetleg dőlt betűs főbb tev.
megjelölésével; §
nem szakmát
érintő egyéb képesítések (jogosítvány, PC ismeretek; §
nyelvismeret,
nyelvvizsga; §
szakmai
tevékenység, elismerések, oklevelek; §
publikációk; §
tervek, igények |
5.
reklamáció |
Sérelmek,
elégedetlenség kifejezésére: határozott, célirányos. Felépítése: §
szolgáltatás
vagy termék típusának megnevezése §
vásárlás
időpontja, helye kifogások felsorolása §
hiba jóvátétele
módjának megjelölése §
intézkedés
kérése §
cím,
elérhetőség megadása |
kommunikáció technikai fejlődése –
közvetett, gépesített kapcsolatok
Internet: új eszközrendszer a gyors
tájékozódáshoz, táj. a világ legfrissebb eseményeiről, üzleti folyamatairól,
vagyis hozzáférést nyújt a hatalmasra duzzadt információhoz, valójában a
könyvtár és adattár legújabb változata. Tág teret nyit a két vagy többoldalú
kommunikáció számára. Nagy előnye, hogy a felhasználó nemcsak kiaknázhatja,
hanem maga is táplálhatja, bővíthati az információhalmazt.
Értéke:
ý szélesíti a kapcsolatokat, lehetővé válik a pol. gazd. közélet
és magánélet közötti közvetlen kapcsolat
ý Térben egymástól távol lévő emberek, cégek számára napi
kapcsolatot biztosít
ý új távlatokat nyit meg a tanulás, szórakozás terén
E-mail:
műfaji követelményei megegyeznek a hivatalos levélével. Etikett: törlés,
csatoláshoz pár szó, megszólítás legyen, típusjelzések használata
beszéd rögzített formája
„rögzített gesztussor”: a grafikus jegyek metakommunikatív szignáloknak tekinthetők.
Síkjai:
1. tartalmi közlés
2. íráskép alapján értelmezhető: személyiségről nyújtanak információt
alapritmusa tudat által nem irányítható
1)
instrumentális
funkció
2)
kommunikációs
funkció
3)
reprezentatív
funkció
4)
identifikációs
funkció
5)
esztétikai
funkció
· legfőbb funkció: feladat az adatok, tények rögzítése
· átszűrtebb, mint a beszéd, gondolatok árnyaltabb kifejtése
· emberi érintkezésben írás szerepe nagy
· tudatos és tudattalan üzenetek áramlása
· önkifejezés eszköze, a kézírás egyéni grafikus képződmény
· önreprezentáció lehetősége: magát a személyt helyettesíti. A személyiség megjelenik a grafikus jellemzőkben
· önazonosság – mindenkinek egyéni az írása
· nembeli hovatartozást is tükrözi - nemi identitást mutatja
· aláírás: „származási bizonyítvány” és jogi képviselet
· emberi lélek szépséghez való vonzódása - harmónia, béke
· nem elemezhető részerire bontva, egységes képe
· kézírás összképe érzelmeket vált ki.
· művészi változat: kalligráfia
A grafológia olyan tudomány, amely a kézírás és a személyiség összefüggéseinek bonyolult rendszerét pszichológiai alapokon közelíti meg, de felhasználja a fiziológia, a szociológia, a metálhigiéné, a filozófia kutatási eredményeit is.
Rendszerelméleti megközelítés, önmagában egy betű semmit nem mond.
komplex, a szövegkörnyezetet vizsgálja teljes egészében.
külső körülmények is befolyásolják az írást, belső tényezők: szociális, tsd.-i, azokat is figyelembe kell venni.
Jó kommunikációs készség:
J kötött írás jó asszociációs készség
J gördülékeny mozgás kifejezésbeli könnyedség
J spontaneitás természetes viselkedés
J tagoltság rendezett gondolkodás
J ívelt vonal fejlett képzelet, érzelmi ráhangolódás
J optimális strukturáltsági fokozat közérthető, világos beszéd
kommunikáció zavaraira utaló:
L vonalvezetés szaggatottsága gyengébb asszociációs készség
L merevség, görcsösség érzelmek kifejezésének problémái
L túlzottan nagy fehér felületek szorongás
L betűtorzulások személyiségfejlődési nehézségek
L kötetlenség, kötési zavarok alkalmazkodási problémák
A kommunikációs stílus a kézírásból kiolvasható, vagy kikövetkeztethető.
összeköti a tárgyalási stílus kialakítását a kézírással, amivel nem értek egyet, hiszen manapság kevés mód van a tárgyalópartner kézírását látni.
tipológia szerint:
☻ kolerikus: magas fordulatszám, aktív, jó érzéke van a tervek, célok megvalósításához, változatosság iránti igény, dominancia igénye,
o kommunikációja: határozott, indulati túlfűtöttség
o kézírása: sok aktív elem: erős nyomású, határozott mozdulatvezetés, szöges kötésmód
☻ szangvinikus: derűs, tevékeny, fogékony, nyitott, nyilvános szereplések, látványosság, elismerésre vágyik
o kommunikációja: közvetlen, felszínes, szubjektív közlésmód, felsőfokok, dicsérő beszéd
o kézírása: szabálytalan, sok ívelt vonal, nagy hurkok, gyors tempó
☻ flegmatikus: türelem, rendszeresség, szokások uralma, lelki kiegyensúlyozottság, megbízhatóság, hidegvérű kisebb felelősség szeretete
o kommunikációja: érzelemmentes, semleges, tárgyszerű, távolságtartás, korrekt, diplomatikus, jó rutinmunka, kerüli a kockázatokat
o kézírása: szabályos, jól olvasható, álló, vagy balra dőlt, íráskép monoton.
☻ melankolikus: elsődleges helyen: értelmi, szellemi izgató tényezők, magas fizikai és intellektuális érzékenység, általános nyugtalanság, elégedetlenség, gondolkodás: vertikális, miért-keresés, inkább elmélet, mint gyakorlat, kedveli a vitákat, autonóm, eredeti, kreatív feladatok
o kommunikációja: alapos, igényes, pesszimista álláspont, vívódó, kételkedő
o kézírása: fonalas, gyenge nyomású, finom, árnyalt mozdulatvezérlésű
Az egyenrangú kapcsolatok kialakításának képességét hosszas önnevelés
után sajátíthatjuk el, nem temperamentum függő, hanem a személyiségérettség,
bölcsesség, emberség természetes velejárója.
1) feltételek: hozzájárulással
2) grafológus titoktartási kötelezettsége
3) nem lehet a vizsgált írás másolat
4) követelmény a megfelelő szakmai felkészültség
EGSZEK alapelvek
cégeknél saját filozófiából nő ki, cégarculat az elsődleges érték
befelé és kifelé irányuló információáramlás milyensége
technikai felszereltség is része
A vezetés etikai felelőssége a cégen belül
Hatékonyság és siker alappillére
Szakaszok |
A vezetés stílusa: |
Az egyén magatartásának jellemzői |
A csapat jellemzői: |
Az
alkalmazkodás időszaka: |
·
többnyire
egyszemélyi felelősség ·
határozott
utasítások, egyetlen alternatíva a megoldási lehetőségre |
·
egyéni
érdekeinek kielégítése a fontos: jó kereset, folyamatos, biztonságos munka ·
társaival:
próbálgatás, megközelítés |
·
bizalmatlanok,
nem közlékenyek ·
vállalkozás
igényeinek tudomásulvétele |
A
normaalakítás időszaka |
·
fokozatosan
demokratikus stílus ·
vezetői
állásfoglalások kollektív egyetértés alapján ·
többféle
alternatíva megoldási lehetőségekre ·
együtt-dolgozás
bizonyos alkalmazottaknak, ha megoldható |
·
munkamódszerek
és tapasztalatok átadása a munkatársaknak ·
önkéntes
fegyelem ·
bizalom,
kollektíva képviselete |
·
egymással
szolidárisak, követelményeket támasztanak ·
együtt keresik
a hatékonyság növelésének útját ·
munkarend ellen
vétőket megrendszabályozzák ·
közös élmények |
Az
önkormányzás időszaka |
·
kezdeményezései
összhangban vannak a kollektíva elképzeléseivel ·
döntés:
demokratikus szabályok alapján ·
dicséreteit,
kritikáit részletesen indokolja ·
teendőit
átruházza |
·
aktív,
kezdeményező ·
bíráló, dicsérő ·
önmagában és
társaiban bizakodó, bizalmat kiváltó |
·
magukénak érzik
a vállalkozást ·
egymással
versenyeznek, de nem rivalizálnak ·
ismerik egymás
képességeit ·
beleélő
közösségi élet, hagyományápolás |
! mindenki érezze, hogy fontos
! egyenként is kezelni a csapattagokat
! felelősségvállalás szabadsága
! információ hiányában nem vállalhatnak felelősséget
! perspektíva biztosítása
! tettekkel mutatni a biztonságot
! alkotó gondolkodás tanítása
! azonosulás elősegítése
! felelősségérzet kialakítása
! „fair-play” szabályok meghatározása
nélkülözhetetlen » kisugárzás is
előnye: küzdeni akarás megteremtése
Néhány szempont:
stressz: feszültség, megterhelés
distressz: baj, nehézség, szorult helyzet
stresszt nem lehet elkerülni, a különbségeket annak feldolgozása jelenti
irracionalitáshoz vezet
oka: félelem, szorongás, aggódás, hogy nem sikerül megfelelnünk.
· tárgyi tudás másoknak is sikerült
· ne féljünk a hibázástól mások is elkövetnek
· idézzük fel sikeres szereplésünket
· másban én lehetek jobb
· ismerjük el, hogy most ideges vagyok
· ne próbáljuk bohóckodással ellensúlyozni
· tudatosan gyakoroljuk a szereplést
A vezető tanulmányozza, hogy milyen változások következtek be az évek során. Alaposan mérje fel azt a közeget, ami a vállalatot körülveszi, dolgozza ki cége stratégiáját, győzze meg elképzeléseiről munkatársait, de aztán a végrehajtást már decentralizálja.
A tárgyalás olyan folyamat, amelynek során a felek megegyezés útján próbálnak megoldani konfliktusokat, próbálnak egyezségre jutni valamiben.
Célja: rávenni a másik felet álláspontunk elfogadására, termékeink igénylésére, arra, hogy partnerünk számunkra kedvezően cselekedjen.
1. Alkucélok kitűzése
2. A másik oldal helyzetének felbecslése
3. A relatív erősségek és gyengeségek felbecslése.
· maximális cél
· minimális cél
· valós cél
információra van szükségünk előtte és a tárgyalás kezdetén juthatunk hozzájuk.
· kinek van nagyobb szüksége a másikra?
· felk kell becsülni a várható reakciókat
· kulcsszakaszok:
· meghatározni, mit akar a másik;
· kérdéseik, követeléseik mögött vannak-e spec. problémák, érdekek;
· cseréljünk tényadatokat a tárgyalás előtt
· fontoljuk meg, milyen érveket fognak használni
· vegyük fontolóra esetleges eltitkolt napirendi pontok létezését
· tárgyalási helyzetben a hatalom és befolyás számtalan formája jelenhet meg: döntéshozó hatáskör, vitatott téma magasabb szintű ismerete, bővebb pénzügyi források, több idő a helyzet felismerésére, tárgyaló eltökéltsége, nagyobb tárgyalási tapasztalat
· erősség és gyengeség – ki tudja a másikról?
kezdő pozíciónk meghatározása
várható kérdéseink, kérdéseik
ki válaszoljon
Stílus megválasztása:
Stílus |
Magyarázat |
Melyiket mikor? |
együttműködő |
F kooperatív megközelítés: F mindkét fél megvalósíthassa célját F konfliktuskezelési módszerek alkalmazása |
F fontos a megegyezés F cél a nézőpontok integrálása F megoldásra elkötelezettség F kapcsolat fenntartása |
kompromisszumkereső |
F elfogadja, hogy győztes-győztes megoldás nem
lehetséges F kis nyereség, kis veszteség F meggyőzés és manipuláció |
F fontos téma, nem lehetünk irányítók F fontos a interperszonális kapcsolatok, de nem
lehetünk engedékenyek F egyenlő erejű felek F ideiglenes megállapodás a cél F a megoldásra rövid idő áll rendelkezésre |
engedékeny |
F konfliktusok kerülése F interperszonális kapcsolatok mindenáron fenntartása F átengedő, veszteség felvállalása F vereség-győzelem |
F rájövünk, hogy nincs igazunk F engedékenynek akarunk látszani F hitelünk megalapozása a távolabbi cél F gyenge pozícióban veszteségek minimalizálása a cél F harmónia és stabilitás fontosabb |
irányító |
F interperszonális kapcsolatokra való figyelem nélkül F hatalomorientált megközelítés F győzelem-vereség |
F vészhelyzet F népszerűtlen döntéskényszer F igazunk van F kihasználnák a kooperációt |
elkerülő |
F konfliktust mindenáron elkerülni F kitérés F személyes célok nem találkoznak F interperszonális kapcsolatok nem maradnak fenn F halasztás F kudarc-győzelem |
F nem fontos téma F nincs esély a célom megvalósítására F időre van szükség információk beszerzéséhez F más hatékonyabban tudná megoldani |
· résztvevők attitűdje, törekvése, vitatémák
· hangvétel meghatározása – megalapozza az egész tárgyalásét
· másik fél stratégiájának felderítése
· Megszólalás sorrendje:
i) jobb átengedni
ii) álláspont megfelelő tálalása nagy hatással van a végső kimenetelre
· nyitó pozíció megjelölése
i) jó mesze attól, ahol a megegyezést várjuk
· reagálás a másik nyitó állásfoglalására
i) sose fogadjuk el az első ajánlatot
· egyet kell érteni a témákban, de nem szabad túlzottan ragaszkodni az előzetesen leírtakhoz
i) magunk bemutatása
ii) fogalmazzuk meg a tárgyalás folyamatát, menetét
iii) hangsúlyozzuk az egyetértés fontosságát
iv) általános nézeteink ismertetése a témáról
v) ha első találkozás, foglaljuk össze, egyezzünk meg a köv. találkozóról
3 fő összetevő:
1)
információszerzés
2)
érvelések,
álláspontok tesztelése
3)
időzítések,
halasztások alkalmazása
· nyitott kérdések
· mélyreható kérdések
· zárt kérdések
· hipotetikus kérdések
· tényekben való tévedések
· hibás logika
· rejtett szándékok
· prioritások hamis beállítása
·
A profi
tárgyaló többet figyel, mint beszél
· rendszeres összefoglalás a másik szavaival
· mellékvágányok kerülése
·
sose
adjunk többlet információt, csak ha kapunk cserébe!
· szükségünk van időre, hogy átgondoljuk
· a vezetéstől kell döntési beleegyezésre
· konfliktushelyzet megerősödik, kell a lazítás
1)
engedmények
szerzése és nyújtása
2)
elmozdulás a
holtpontokról
3)
előrelépés a
megegyezés felé
· mikor, mennyit, mennyiért?
· tudjuk, hol álljunk meg az engedményekkel
· ismételjük hangosan a másik ajánlatát
· hipotetikus kérdések: Ha.., mi...
· hosszú távú következmények meggondolása az engedmények előtt
· oka lehet: merevség, két fél teljesen eltérő célokkal, taktika: kényszerítés az engedményre
· kezelése: eredmény erőltetése, vagy harmadik fél keresése
a) békéltetés
b) közvetítés
c) döntőbíráskodás
· túl gyors megegyezés kerülendő
· taktikák:
a) javaslat és ajánlat
b) ígéretek
c) fenyegetések
Testbeszéd a tárgyalásokon
1. az egyezség megfogalmazása
2. a végrehajtás biztosítása
3. a tárgyalás tapasztalatainak áttekintése
· másik fél meggyőzése: nem tud már kedvezőbb pozícióba kerülni
· utolsó ajánlat szilárd meggyőződéssel, nem új
· nyomás gyakorlása
· javaslat: vegye ezt fontolóra
· végső ajánlat módja
· konstruktív, nem harcias fázisra
· hitelesség hangsúlya
· megállapodás végrehajtásának pontosítása – egyetértés van-e
· jobb beépíteni integrált részként a végrehajtási programot
· elégedettség vizsgálata
· milyen startégiák voltak hatékonyak?
· szándékok
· időbeosztás
· felkészültség
· tanulságok
Legyünk elkötelezettek és azonosuljunk saját cégünkkel
Viselkedéskultúránk legyen kifogástalan
Vívjuk ki a jóakaratot
A problémát ne söpörjük a szőnyeg alá
Ne szégyelljük harmadik személy segítségét kérni, ha ezzel korrekt módon tudjuk a tárgyalás problémáját megoldani
Ne fecsegjünk, de mindig az igazat mondjuk
Amit nehéz megtenni, de szükséges
Ne feledjük Winston S. Churchill szavait, amit a II. VH-ról írt, könyvének erkölcsi tanulságaként jelölt meg:
Az üzleti életben nélkülözhetetlen viselkedéskultúra és protokoll
jó reggelt kívánok
ki kinek köszön előre
fejbiccentés, meghajlás, felállás, kézfogás, kézcsók
órai jegyzet
fogantatástól akár 300 évi is kommunikálunk (örökösödési per)
ösztön és kultúra »» viselkedéskultúra a kommunikáción keresztül érvényesül.
fejlesztése: a CSALÁD a fő szereplő » utánzásos tanulás
a kötődés asszimilálódással jár, modell-követéssel (akár pozitív, akár negatív
fontos az ELSŐ MODELL, ELSŐ SZERELEM, ELSŐ MUNKAHELY stb.
Manipuláció ellen is jó az ÖNISMERET
üzleti életben elengedhetetlen
tökéletes nem lehet, mert még nem kerültünk minden elképzelhető helyzetbe (pl. megtámadott-e valaki, hogyan viselkednék) |
Helyzet értékelése józanul
Leonardo da Vinci: az igazi művészet érzékeltetni, hogy mi váltotta ki az adott vidámságot v. szomorúságot
első benyomás fontos, de nem lehet eszerint ítélni: „hétszer mérj, egyszer vágj”
Az üzleti világban álarcot viselünk (nem feltétlenül negatív (pl. anya-gyermek-gyógyszer)
„Az álarc ne égjen az arcodra!”
Személyes hitvallásnak lennie kell! Amíg ez nem sérül, addig lehet folytatni a munkát.
Hosszú távon a nyerő-nyerő játszma a jó!
minimum 2 ember - adó-vevő kapcsolat
önismeret: tudni kell, miként beszélek: nyelv, nyelvezet, mikrofon.
nyelvezet
· ha a többiek nem értik, ne használjuk
· divatjamúlt szavakat se használjunk.
· tudjuk, hogy mit akarunk mondani
· tudni kell, hogy tartalmilag miről van szó
· legyen érdekes a mondanivaló, egy szóval se több, mint amennyi szükséges
· ne motyogjunk, ne legyen monoton: színezete legyen a beszédnek (krákogó, durva rossz!), kellemes hangszín legyen
· fontosak a szünetek
· fontos a hangvétel (harcos, fagyos stb.) Ha lagymatag, széteső, időrabló, sajnálkozó, fölényes, lekezelő, visszautasító, ROSSZ.
A beszédet kíséri a metakommunikáció. erősítheti, gyengítheti is.
figyelmes, érdeklődő, merev, durva, nyitott, értelmes, bamba, meleg, szégyenlős, üres
face to face tárgyalás fontos
Arckifejezés+fejtartás kifejezheti, hogy hogyan állunk a témához.
Elárulhat minket: pl. kézremegés, gesztikulálás. Kifejezhet
- indulatot
- zavarunkat (matatás)
- türelmetlenségünket
Az összes előzőnek harmóniában kell lennie, fontos a térben való elhelyezkedés (könyvben protokollvész)
is kifejezi a mondanivalót. Fontos: ne öltözzünk „túl, se alul”
kommunikációs szimbólumok, jelvények, ékszerezés kérdése
Az üzleti világban, az embereinkben bízni kell! (Ady: Harc a nagyúrral)
Beállítódás: készenléti állapot arra, hogy mit tegyek (pl. szerkesztő feladata a médiában, pl. milyen sorrendben teszem fel a kérdéseket, úgy változtat a beállítódásukban)
Tudni kell, hogy manipulálnak-e velünk.
legerősebb |
szerdán és csütörtökön |
Napközben 9-11-12 óráig |
ebéd után |
|
|
Délután erős a koncentráció, de csak otthoni: 15-16-17 óra
egy órán belül: passzív figyelem 45 perc után leesik.
az aktív kitolható akár 3 órára is.
szellemi munkában 45 perc után hirtelen lezuhan.
5 halálos bűn:
1. felkészületlenség
2. bőbeszédűség (a nagy szóáradat mindig eltakarja a lényeget)
3. tagolatlan beszéd
4. befelé fordulás (nem érdekel, akihez beszélek, magamat szórakoztatom, nem kommunikálok)
5. modorosság (pl. megjátssza magát)
Kerüljük a kommunikációs csapdákat!
1. Figyeljünk a másik közreműködésére (reakció, testtartás stb.)
2. Képzeljük magunkat mindig a másik helyébe
3. válaszoljunk – ne csak reagáljunk
4. vegyük észre, hogy mindenki értékes, ne engedjük azt, hogy a hangosabb, erőszakosabb emberek elvigyék a csapatot.
Sok mindent kifejez, hogy pl. mi van kirakva a falon, asztalon.
Az üzleti világban a „nem lát, nem hall, nem beszél” nem jó!