ÜZLETI
KOMMUNIKÁCIÓ
I. CIKLUS
Dr. Radó András
1. A
kommunikáció fogalma, folyamata és korlátai
A kommunikáció információk cseréje
valamilyen segédeszköz felhasználásával. A kommunikáló emberek az információt
mesterségesen kialakított jelrendszer segítségével képesek egymásnak átadni.
Indítéka lehet:
· udvarias
társalgás
· befolyásolni
akarjuk viselkedését
· manipulálni
szeretnénk gondolkodását
· tudatni
karunk valamit
· szeretnénk
megismerkedni
Szereplők:
· aki
mondja
· akinek
mondja
· egy
közös csatorna
A kommunikáció folyamata:
Az adó fejében megszületik egy
gondolat vagy egy érzés. A belső beszédről át kell térni a külsőre, meg kell
fogalmazni, kódolni kell, mely során igyekszünk a fogadó számára érthető
formába hozni. Közös jelrendszert kell használnunk.
Kódolási
hibák:
· túl sok
idegen szó használata
· redundáns,
túl bő lére eresztett beszéd
· túl
szűkszavú fogalmazás
· homályos
fogalmazás (esetleg a ragozás hiányos használata)
· bezárkózás,
úgy érezzük, nem szabad kimondanunk, amit gondolunk
· érzéseinket
nehéz kifejezni, kevés szavunk van rá
· csoportnyelv
használata
· metanyelv
használata (udvariassági megfontolásokból)
· túl sok
információ (az agy 7±2 információt képes egyszerre megjegyezni)
· ha nem
elég feszes a mondandó, elkalandozunk
· túlbeszélés
A kommunikációs csatorna lehet a
közös légtér, egy telefonvonal, egy pályázati kiírás is. Az üzenetek egy
jelentős része elvész benne mert a csatornában:
· mindig
van valamilyen fizikai zaj (rádió, csúnya kézírás)
· lehet
benne pszichés zaj (nem érdekel, nem hiteles az előadó, nem kompetens)
· zavart
keltenek a ritmushibák (túl gyors, vagy túl lassú beszédtempó)
A fogadó
problémái:
· eleve
szelektálunk, csak azt halljuk meg, ami érint, érdekel minket
· gond
lehet az empátia, beleérző képesség hiánya
· gyakran
menetközben elfelejtjük, amit hallunk
· előfordul
hogy, a feleknek egy szó mást-mást jelent (pl. vakáció)
· a
szavak hangulati jelentése szövegkörnyezet függő
· az
aktív figyelem hiánya
· passzív
tevékenységnek tartja, azt hiszi, tud figyelni akaratlanul is
· figyelés
helyett a választ fontolgatja
· kiemel
egy-egy részt és annál leragad
· elkalandozik
egy pici információ hallatán
Normál esetben a kommunikáció egy
kétirányú folyamat, egyirányú kommunikáció pl. egy előadás.
2. A
kommunikáció alapvető jellemzői
Alapvető
jellemzői:
· nem
lehet nem kommunikálni
·
a kommunikáció oda-vissza alapon működik (választ várunk)
·
a kommunikáció alapvető lelki szükségletünk (büntetni lehet a
megvonásával)
·
társadalmi jelenség, működőképtelen kommunikáció nélkül, értékmérő is
·
folyamat jellegű, van kezdete, tartalma és vége
·
legritkább esetben folyik egy csatornán (beszéd mellett tekintet,
gesztikuláció, stb.)
·
egyszerre több síkon halad (partnerhez fűződő viszonyunkat is tükrözi)
·
valamilyen közösen elfogadott jelrendszer segítségével folyik (beszéd,
írás), jel lehet bármi, amit a használói értenek
–
természetes jelek: virág, felmutatott kézjelek
–
mesterséges jelek: betű, kresz tábla, irányjelző
–
lenyomat: egy fénykép, lábnyom a sárban
· a
kommunikáció akkor értékes, ha a fogadó részére új információval szolgál
–
az információ bizonytalanságot szüntet meg
–
nem információ értékű, ami biztosan várható volt
–
az információ egysége a bit, értéke 0 vagy 1 lehet (egy vicc először 1,
másodszor 0 értékű)
· a
terjedelmes, bőbeszédű közléseket redundánsnak nevezzük
· a
szűkszavú, szikár közlés lehet gyors információnyújtás, de értelmetlen zanza is
· a
kommunikáció analóg és digitális jelekből áll, az analóg jelek (pl. nonverbális
jelek) nem bonthatók részekre, a digitális kódok olyan részekre bonthatók,
melyek között összefüggések vannak
· a
kommunikációs partnerek egymásra hatása szerint a közlés lehet:
– véletlenszerű (járulékos) kommunikáció a közlő akarata
ellenére nyújt információt szóban (eljárt a szám)
–
indulati állapotot kifejező közlés az adó érzelmi helyzetéről ad képet,
itt alacsony szintű a kontroll, nem ura érzelmeinek, annak kinyilvánításának,
az emberben három sík van: gondolkodási, érzelmi és viselkedési, ezek általában
összhangban vannak
–
az eszközjellegű vagy célirányos közlés lehet információcsere,
meggyőzés
3. A
nyelv és jellemzői. A nyelv, mint a gondolkodás eszköze. A nyelv és a kultúra
összefüggése
A verbális a szóbeli kommunikáció,
eszköze a nyelv. Kommunikálni az állatok is tudnak saját jelrendszerükkel. A
nyelv használata a szóbeliség csak az emberre jellemző.
A nyelv alaptulajdonságai:
· hagyományozható,
a nyelvet nem kell mindig újra alkotni, sajnos a nyelvet tanulni kell
· használatakor
végtelen számú gondolatot tudunk megfogalmazni, egy átlagos felnőtt 10-15 ezer
szót használ
· a nyelv
változik, fejlődőképes, a régi szavak feledésbe merülnek, új szavak jönnek
· képesek
vagyunk jelen nem lévő dolgokról vagy fogalmakról beszélni
A nyelv, mint
a gondolkodás eszköze:
·
a belső beszéd folyamán is a nyelvet használjuk
·
sebessége jóval nagyobb, sebessége 500 szó is lehet egy perc alatt
·
a külső beszéd lényegesen lassúbb, lemérhető, egyénenként változó
A nyelv és a kultúra összefüggése:
· a nyelv
tanulása és használata a szocializáció része
· használatát
nagyban befolyásolja az adott társadalom vagy társadalmi réteg kultúrája
· a
nyelvhasználat minősége az adott ember szellemiségének fontos értékmérője
4. A
nyelv és az adott helyzet összefüggése. A csoportnyelv. A diszkvalifikált
üzenetek. A metanyelv
A nyelv és az adott helyzet
összefüggése:
· ugyanaz
a személy különböző élethelyzetben más és más beszédstílust használ
· tájszólást használó emberek más helyen átveszik a
kiejtést, visszakerülve visszaállnak
· az
adott közegben élők igyekeznek a helyzet elvárásainak megfelelni
· összefüggés
van a közlések és a hatalom között: az szól többet, akinek nagyobb a hatalma, a
közlések a magasabb státuszú emberek felé irányulnak, egyenlő státuszú
személyek nagyobb valószínűséggel kommunikálnak egymással, ha két személy
státuszának szintje kétséges, kerülni fogják a kommunikációt
A
csoportnyelv:
· egy
közös szókincs
· gazdaságosabbá
teszi a kommunikációt, fél szavakból is megértik egymást
· segít a
félreértések elkerülésében
· egyszerre
befogad és kirekeszt
· növeli
az egyén szakmai elfogadottságát
A
diszkvalifikált, nem minősíthető üzenetek, mikor bizonyos helyzetekben nem
szívesen nyilvánítunk véleményt, igyekszünk semmitmondó válaszokat adni:
· általánosságok,
féligazságok és a befogadó azt ért alatta, amit akar
· ellentétes
értelmű mellérendelt mondatok (mi segítünk, de …)
· olyan
felsorolások, amelyekben mindenki benne van
· mellébeszélés,
nem arra válaszolunk, amit kérdeztek
· a
diszkvalifikált üzeneteknek nincs információ értékük
Metanyelv,
metakommunikáció: a küldő más mond, mint amit üzenni akar, a fogadónak kell a
sorok között olvasni:
· mikor
nem akarunk valakit megsérteni, de tudomására akarjuk hozni véleményünket
· pozitív
tónusban akarunk eladni valamilyen negatívumot
· akaratunkon
kívül eláruljuk, hogy magunk sem értünk egyet azzal, amit mondunk
· a
másikra bízzuk, hogy értsen amit akar
5. A
kérdezés. A beszélgetés elindítása
Kérdezni
célszerű, mert:
· a
kérdező irányítja a beszélgetést
· a
kérdezés alkalmas a társalgás fenntartására
· abból
tanulhatok, amit a másik mond
· információhoz
juthatok
· segít
az üzleti partner megnyerésében egy-egy hatékony kérdés
· tárgyaláskor
a felderítés szakaszában segít a partnernek a világos kifejtésben
· alkalmas
a dühös, felindult emberek érzelmi szintjének csökkentésére
A kérdés
lehet:
· zárt:
általában rövid választ igényel, lehet eldöntendő (igen vagy nem), lehet tényre
vagy adatra vonatkozó
· nyitott:
bővebb, kifejtő válaszra adnak lehetőséget
A kérdezés
nehézségei, tipikus hibák:
·
nem kérdezünk eleget (ha nem hallottuk mit mondtak, csak bólogatunk,
vagy nem akarunk tudatlannak bizonyulni)
·
nem szabad a társalgást túl nehéz kérdéssel kezdeni
·
a túl nyitott kérdések (a válaszadó azt sem tudja, hol kezdje)
·
a túl sok zárt kérdés kihallgatási hangulatot kelt
·
ha nem a partner referenciakeretein belül kérdezünk (gondolati,
érzelmi, viselkedési)
·
az orientáló kérdések (amiben már benne rejlik az elvárt válasz)
·
célszerű előbb kérdezni, utána ellentmondani
A beszélgetés elindítása:
·
keressünk olyan embereket, akik hajlandók velünk beszélgetni, erre
utaló jeleket mutatnak, vagy nem mutatnak hárító jeleket, vagy nem mélyednek
bele valamilyen tevékenységbe
·
ne negatívummal kezdjünk
·
a hétköznapi megjegyzések is megteszik indításnak
·
három alapvető témáról beszélhetünk:
·
a helyzetről:
legjobb és
legkönnyebb a helyzetről beszélni, aminek mindketten részesei, olyan
mondanivalót keressünk, amiről a másik is szívesen beszélne
· a másikról:
figyeljük meg mit
csinál, visel, olvas, a legtöbb ember szeret magáról beszélni
· önmagunkról:
ne szolgáltassunk önként
információt magunkról, ha valaki nem kérdez személyes dolgainkról, ne untassuk
családi drámákkal
·
három módon kezdhetünk: felteszünk egy kérdést, véleményt nyilvánítunk,
közlünk egy tényt
6. A
meggyőző közlés
A meggyőzés során a befogadó
véleményében tartós és mélyreható változást szeretnénk elérni. Meg kell, hogy
értse érveinket, majd el kell fogadnia.
Sikerességét meghatározó tényezői:
·
a kommunikáció forrása, azaz ki mondja
·
a kommunikáció tartalma, azaz mit és hogyan mondja
·
a kommunikáció befogadója, azaz kinek mondja
A közlő legyen szimpatikus és legyen
hiteles a hallgató számára. Az szimpatikus, aki:
·
kellemes tulajdonságai vannak
·
hozzánk hasonló nézeteket vall
·
szakértőnek tartjuk
·
aki minket szeret
Külsőleg vonzó embereket hajlamosak
vagyunk vonzó belső tulajdonságokkal ellátni és ez sajnos fordítva is működik.
A szimpátia másik összetevője a
szeretetreméltóság. Az emberek általában elfogadhatónak, kellemesnek tartják
magukat és a hozzájuk hasonló embereket szeretik. Aki hasonló nézeteket vall,
az számunkra szeretetreméltó.
A szakértelem (vagy annak
feltételezése) főleg az adott témában járatlan, laikus ember szemében növeli a
hitelességet.
A hitelességet is több tényező
befolyásolja. Nem bízunk meg abban, akiről feltételezzük, hogy valamilyen sanda
hátsó szándék vezérli, akit néhányszor hazugságon kaptunk, aki túl sűrűn
váltogatja nézeteit. A hitelességet növeli, ha valaki saját személyes érdekei
ellen érvel. Nem lesz a szemünkben hiteles, aki mást mond, mint amit
viselkedése sugall.
A meggyőzés második eleme, hogy mit
és hogyan mondunk. El kell dönteni, hogy racionális vagy emocionális (érzelmi)
érveket használunk. A racionális érvelés általában hozzáértőknél, míg az
emocionális érvelés laikusoknál hatásos. Fontos eszköz lehet, ha bemutatjuk a
kívánt magatartás esetén várható előnyöket és rámutatunk hátrányaira. El kell
döntenünk, hogy egyoldalúan érvelünk-e, vagy kétoldalúságra törekszünk és
elmondjuk az ellenérveket is, persze kisebb arányban.
Harmadik eleme, hogy kinek mondjuk.
Könnyebb meggyőzni azt:
·
akinek nincs előzetes véleménye
·
aki járatlan a témában
·
akinek alapvetően hasonló nézetei vannak
·
aki személyiségéből fakadóan hajlandó mások nézeteinek elfogadására
A meggyőzést befolyásolja még:
·
az élethűség
·
a közlő és befogadó közti véleményeltérés nagysága
·
a nyelv- és szóhasználat
·
a kommunikátor önbizalma
·
a befogadó empatikus készsége, stb.
7. A
nonverbális kommunikáció jellemzői és funkciói
A nonverbális kommunikáció a nem
szóbeli kommunikáció, melyek mindig a szóbeli üzeneteket kísérik.
Jellemzői:
·
kevésbé kontrollált
·
gyorsabban adjuk és vesszük, mint a szóbeli üzeneteket
·
kevésbé egyértelműek, összetettek
·
alapvetően az érzelmek közlésére használjuk, de tényeket is tudunk így
állítani
·
nincs egyezményes jelrendszer
·
adása gyakran spontán és vétele is ritkán tudatos
·
a szóbeli és szavak nélküli kommunikáció gyakran egybefolyik
Funkciói:
·
segítenek az interperszonális és társas kapcsolatok kezelésében, amiket
nem akarunk kimondani, jelezhetjük
·
saját magunkat sem mutathatjuk be szóban, testbeszéddel tesszük
·
a kommunikáció folyamatát sem szóbeli úton irányítjuk, aki át akarja
adni, az leviszi a hangot, ránéz aki szerinte következik, aki át akarja venni a
szót, köszörüli a torkát, keresi a beszélő tekintetét, amelyik társaságban ez
rosszul működik, ott az erősebb hangú jut szóhoz
·
az attitűdjeinket (belső viszonyítási alap) is nonverbális úton
mutatjuk ki (mosollyal, fintorral, stb.)
·
érzelmeinket sokszor könnyebb szavak nélkül kifejezni, nincs is rá elég
szavunk
8. A
nonverbális kommunikáció csatornái közül: a mimika, a tekintet és a
gesztikuláció
A nonverbális jeleket együtt kell
figyelni. Ha a jelzések között ellentmondást fedezünk fel, akkor a legkevésbé
szabályozottat érdemes mértékadónak tekinteni.
Mimika, arcjáték
·
mind az adó, mind a vevő az arcra, a szemkörnyékre figyel elsősorban,
az arcizmok mozgásával létrejövő arckifejezések a legkifejezőbbek
·
az öröm, a bánat, a meglepődés, az undor, a félelem és düh jelei
genetikailag kódoltak, a többit a szocializálódás során tanuljuk
·
mutathat társadalmi szabályokhoz kötött jelzéseket is, használatuk
tudatos (kacsintás, mosoly)
·
az illem megköveteli a szituációnak megfelelő arcjátékot, amikor
ajándékot kapunk, ha egy temetésen, vagy egy esküvőn veszünk részt
·
más helyzetekben igyekszünk visszafogni magunkat, pl. pókerarc, fapofa
·
erősen eltérő társadalmi rangú emberek egymás jelenlétében gyakran
visszafogják mimikájukat: az alacsony státuszú inkább alázatot, a magasabb
inkább lekezelő arcot mutat
Tekintet:
·
a legtöbb információt a szem és környéke szolgáltatja
·
a szóbeli kommunikációt általában megelőzi a tekintetek találkozása, ha
nem akarunk társalogni, kerüljük a másik tekintetét
·
megfigyelték, hogy más a nézés iránya, ha felidézünk valamit: egy
jobbkezes ember jobbra felfelé néz, ha elképzel valamit, és balra felfelé, ha
emlékképet elevenít fel
·
fontos a tekintetváltások hossza és sűrűsége: nem figyel ránk, aki
másfelé néz, és illetlenség valakivel hosszan szemezni, ha több emberhez
beszélünk illő mindenkire egy futó pillantást vetni
Gesztikuláció
·
a kéz, a kar és a vállöv együttes mozgását nevezzük gesztusoknak
·
a gesztikuláció adott társadalomban egységesen elfogadott és szavak
helyettesítésére alkalmas
·
nyelvtudásunk hiányosságait is gyakran élénk gesztikulációval pótoljuk
·
legáltalánosabb jelek: a hívás, az intés és az elutasítás
·
vannak olyan kultúrák és vannak esetek, mikor a gesztikulációkat
rejteni akarjuk, ilyenkor összekulcsoljuk a kezünket, hátunk mögé tesszük,
zsebre tesszük, vagy egy tollat babrálunk, általában magas társadalmi státuszú
egyén alacsony státuszúak jelenlétében visszafogja a kézmozgásokat.
9. A
nonverbális kommunikáció csatornái közül: az érintés, a testtartás, a szagok és
az emblémák
A nonverbális jeleket együtt kell
figyelni. Ha a jelzések között ellentmondást fedezünk fel, akkor a legkevésbé
szabályozottat érdemes mértékadónak tekinteni.
Érintés
·
az érintés a tudatosan szabályozható jelzések közé tartozik
·
társadalmilag erősen szabályozott, figyelembe kell venni a nemet, kort,
társadalmi státuszt, a két fél közötti intimitás fokát és még az öltözéket is
·
a leggyakoribb a kézfogás, középkori eredetű, szélsőségei a lagymatag
és a túl erős kézfogás, ezekből bizonyos következtetéseket tudunk levonni
·
aki függőlegesen nyújtott kezünket vízszintesre fordítja át, hogy az
övé legyen felül, a leigázásunkra tesz kísérletet
·
a kétkezes kézfogás a túlzott barátságosság jele
·
nem őszinte az a kézfogás, mikor közben nem néz az illető a szemünkbe,
csak le akarja tudni az üdvözlést
Testtartás
·
testhelyzetünk, fejtartásunk is kifejezi mögöttes gondolatainkat vagy
érzéseinket (keresztbe tett láb, térdünkön a bokánk és kezünk a tarkón, akkor
fölényben érezzük magukat, terpeszben ülni nem illik)
·
a mi kultúránkban a férfiak és a nők testtartása eltér, mást jelent, ha
egy nő sétál ringó csípővel, és mást, ha egy férfi
·
a testtartás a fizikai vagy lelki fenyegetés hatására zártabb lesz
·
a mozdulatok felgyorsulnak feszültség esetén, feltűnőbbek lesznek,
idegesen rázzuk a lábunkat, stb.
·
közismert testtartás a meghajlás, fejbiccentés, görnyedt járás,
lábkulcsolás (nőknél), behúzott nyak, csípőre tett kéz, az áll simogatása, stb.
Szagok
·
elsősorban az állatvilágban van jelentőségük, szerepe van a
szaporodásban, védekezésben, nyomjelzésben
·
vannak emberi kultúrák is, ahol találkozáskor természetes dolog a
másikat megszagolni és még szóba is hozni
·
a mi kultúránkban nem szoktuk szagolgatni egymást, mosakodással,
dezodorokkal, illatszerekkel rejtjük el a természetes testszagokat, zavar a
verejték szaga
·
a nyelv is különválasztja az illat és a szag szavakat
·
vigyázni illik az illatszerekkel is, egy tárgyaláshoz friss, üde illat
passzol
·
a párválasztást is erősen befolyásolják a szagok
Emblémák,
ruházat, státuszszimbólumok
·
mi csak a test szabad bőrfelületeinek festését, hajviseletet,
ékszereket, kiegészítőket vesszük ide
·
kötöttek társadalmi, kulturális szabályokhoz
·
emblémákkal (jelvénnyel) jelezzük valamelyik
társadalmi csoporthoz való tartozásunkat
·
az emblémák önmagukban ritkán értelmezhetők, csak együttesen árulkodnak
viselőjükről
·
az egyenruha is jellegzetes közlési rendszer, viselői megismerik
egymást, tudják, ki a magasabb rangú, milyen egységhez tartozik
·
alkalmasak az el nem mondható közlések helyettesítésére (gazdag, hippi)
·
a minket körülvevő tárgyak is információt hordoznak (főnöki iroda
nagysága, orvos autója)
·
összhangban kell lenniük egyéniségünkkel, így lehet kongruens
(összeillő, megfelelő) vagy inkongruens (össze nem
illő, nem megfelelő)
10. A
nonverbális kommunikáció csatornái közül: a távolságtartás és a vokalitások
A nonverbális jeleket együtt kell
figyelni. Ha a jelzések között ellentmondást fedezünk fel, akkor a legkevésbé
szabályozottat érdemes mértékadónak tekinteni.
Távolságtartás
·
az állatok megjelölnek és magukénak tekintenek egy területet, nagysága
az állat méretétől függ és hogy milyen zsúfolt körülmények közt nőtt fel,
területét csak végszükség esetén hagyja el
·
az embernek a komfortérzetéhez kell egy saját zóna, az agresszív
embernek nagyobb, a szubmisszív (ráhagyó) embernek
kisebb
·
az észak-amerikai és európai embereknél négy zónát különböztetünk meg:
–
intim távolság
ezen belül kb.
tucatnyi embert veszünk jó néven, ez a légbuborék testünktől kb. 30-40 cm-ig
terjed, érezzük a másik testének melegét, illatát, látásunk homályos, a partner
testének csak egy részét látjuk, beszédünk halk
–
személyes távolság
az intim távolságtól kb. 1
m-ig terjed, karnyújtásnyi, ilyen távolságban vannak az ismerősök, bizonyos
szakmák művelői (fodrász, orvos), innen már élesen látjuk a másikat, nem
érezzük teste melegét és illatát, normál hangerőn beszélünk
–
társasági és társadalmi távolság
mintegy 3 m-ig tart, itt
helyezkednek el az idegenek, ismeretlen, vagy alig ismert személyek
–
nyilvános távolság
ha nagyobb csoporthoz beszélünk,
célszerű úgy állni, hogy minél többeket lássunk, 3 m-nél messzebb helyezkedünk
el, sok előadó szereti, ha védve van és a pulpitusba áll
Vokalitások
Hangjelzéseink
egy része független a beszédtől, önállóan információt hordoz: sírás, nevetés,
füttyentés, csoszogás, sikítás, ásítás, stb.
A beszédhez
kapcsolódó hangjelzéseket két nagy csoportba osztjuk:
· szorosan
az adott beszédhez kapcsolódó pillanatnyi szituáció jellemzői:
–
a hangerő
–
a hangmagasság
–
a beszédsebesség
–
a beszédtempó és a beszéd ritmusa
–
a hanghordozás (barátságos, hűvös)
–
a hangsúlyozás
· a
beszélő tartós személyiségjegyei által meghatározottak:
–
az akcentus
–
a tájszólás
–
a beszédhiba
–
az érthetőség
–
a személyes hangminőség
A hangadás
alapja a légzés, ami lehet vállövi, mellkasi és hasi légzés.
A beszéd
hangerejét a hallgatóság létszámához, elhelyezkedéséhez, a terem méretéhez kell
megválasztani. Az agresszív emberek túlharsogják a többieket.
A szóról szóra
azonos mondatok a hangsúlyozással igen jelentősen eltérő értelmet kapnak. A
vesszőnél fel, a pontnál le kell vinni a hangsúlyt. Hangsúlyt kapnak:
· a
tagadó, tiltó szavak (nem, ne, sem, se)
· az
ellentétet jelző szavak (de, ellenben, azonban)
· a kérdő
szavak (ki, mi, hogyan, miért)
· a
felsorolás egyes tagjai
A jó
hangsúlyozás erős fegyver a beszélő kezében mind pozitív, mind negatív
értelemben.
A beszédtempó
az adott helyzethez is kapcsolódik, izgalmi állapotban gyorsabban beszélünk, ha
valamit nyomatékosítani szeretnénk, lassabban. Aki nálunk lényegesen gyorsabban
közli mondanivalóját, az számunkra hadar, és ordítva.
Érthetőségünket
nagymértékben befolyásolják a beszédszünetek. A jó helyen tartott szünet
elválasztja az össze nem tartozó részeket, és egybeforrasztja az
összetartozókat.
Közlésünk
meggyőző erejét befolyásolja akcentusunk, kiejtésünk. A magasabb státuszúakra
jellemző kiejtés általában meggyőzőbb.
A magyar nyelv
ereszkedő ívű, ettől eltérni csak erőteljes érzelmi okból ildomos.
A hangszín árulkodik
a beszélő személyiségéről, érzelmi hangulati állapotáról (felfut, elcsuklik).
Rossz benyomást
kelt a nyökögés.
A magyar nyelv
szabályaihoz igazodó beszéd általában a művelt emberek sajátja.
Az agresszív
ember:
· hangosan,
erőteljesen beszél
· a közbevágót
túlbeszéli
A félénk,
visszahúzódó, szubmisszív egyén
· halkan,
visszafogottan beszél
· közbeszólásra
azonnal megáll.
11. Az
ellenvetések kezelése
Amennyiben dühös, kétségbeesett vagy
egyéb erősen felindult emberrel kell beszélgetést folytatnunk, első lépésben az
érzelmi, indulati állapot megfelelőszintre való csökkentését kell elérnünk,
mert az erős érzelmek akadályozzák a racionális gondolkodást.
Akkor fog megnyugodni, ha érzi, hogy
komolyan vesszük, figyelünk rá. A figyelem segíti őt abban, hogy kifejezze az
érzéseit, megfogalmazza gondolatait, feltárja problémáit.
Az ellenvetések kezelésétől függ a
kapcsolataink minősége, sikerességünk gyakorisága, erőssége, kudarcaink
sűrűsége és mélysége.
Az emberi kapcsolat lehet közömbös
vagy érdeklődés, az érdeklődés lehet pozitív vagy negatív, a negatív lehet
kifogás vagy ellenvetés. A pozitív érdeklődés jó, nincs vele gond. A
közömbösség a legzavaróbb.
Az ellenvetés:
·
észlelésnél lépjünk hátra egy lépést gondolatban
·
a lehető legkevesebb indulattal a legobjektívan
vizsgáljuk a helyzetet
·
keressük a partner viselkedésének okát: az őt mozgató érzéseit,
feltehető érdekeit, hogy egyéni vagy szervezeti érdeket képvisel, és ezek
alapján döntsük el, hogy
·
kifogással (tartalma majdnem biztosan információ hiányából adódó
bizalmatlanság, bizonytalanság, döntésképtelenség, azaz információnyújtással
leküzdhető) vagy
·
ellenvetéssel (mélyebb meggyőződésből fakad, érzelmi alapú, észérvekkel
nehezen változtatható) állunk szemben
·
az ellenvetés és a kifogás is lehet nyílt vagy rejtett, ez utóbbit
időigényesebb leküzdeni
Az
ellenállás leküzdésénél célszerű viselkedési formák:
·
kérdezés, mely alapján rájöhetünk az igazi okra, találhatunk
felértékelhető elemet, nem ad lehetőséget a partnernek hallgatni, kedvező
légkört teremthet, egyszerűbbé, könnyebbé teszi a visszavonulást
·
figyelmes hallgatás, azaz az aktív figyelem, mely jó érzést kelt és a
partner részletesen ki fogja fejteni a véleményét
·
a látszat kifogást meg kell ismételni, értelmes partner rájön, hogy
túlzott
·
a tempó lassítása, finoman elterelő mondatok
·
a nyíltság erősebb eszköz, mint a manipuláció
·
szendvics módszer: két pozitívum közé beépíteni a kifogást, pl. két
előnye közé az árat, vagy vonzóvá teszünk egy dolgot, utána a kifogás, majd
felértékeljük a partnert
·
ha a partner ellenvetése valaminek a leleplezésére szolgál, kérjük,
hogy fejtse ki részletesen
·
tükrözze vissza partnere érzelmeit, ez gyakran a partner viselkedését
kommentáló szóbeli megjegyzés („kicsit zavarba jöttél!”)
·
foglalja össze, tisztázza, fogalmazza át a partner mondanivalóját
·
mondja el saját érzelmeit, de ne engedje, hogy eluralkodjanak Önön
(„nagyon sajnálom az esetet, …”)
·
ismerje el a jogos kritikát, bontsa részekre a problémát
·
ha a partner lecsillapodott, egyezkedjen, kössön kompromisszumot, kérjen
elnézést
·
tanuljon meg nemet mondani! Ha ellent kell mondanunk partnerünk
kérésére keressünk néhány erős érvet és ha tovább erősködik, ismételgessük,
előbb-utóbb feladja
·
mutasson empátiát, ha valami ötlete van a megoldásra, közölje
partnerével és vitassák meg
·
ha megfelelően megindokolta, hogy miért ragaszkodik bizonyos
megoldáshoz, ne engedje, hogy partnere arra kényszerítse, hogy újabb és újabb
indokot találjon ki, ragaszkodjon álláspontjához
·
a gyengébb, kisebb jelentőségű kifogásokra ne is reagáljon
·
nyitott kérdések, nyílt mosoly többet ér, mint a legjobb érv
·
a lezárást célszerű feltevéssel kezdeni („úgy
gondolom, hogy …”, „remélem, hogy …”)
12. Az
aktív figyelem
Az aktív, akaratlagos figyelem
tanulható, bizonyos szakmákban elkerülhetetlen (pl. orvos). A figyelemnek
jutalom értéke van, növeli a beszélő saját fontosságának tudatát. Az
odafigyelést, a hallgatást hajlamosak vagyunk passzív tevékenységként felfogni,
olyannak venni, ami magától is megy, de sajnos ez nem igaz, gondolataink
gyakran elkalandoznak, mert:
·
a gondolkodás sebessége mintegy 500 szó percenként, míg a beszédé
100-120 szó
·
valami eszünkbe jut arról, amit mondott
·
találunk valami sértő elemek abban, amit mondott, annak egy részén
rágódunk
·
arra készülünk, mit fogunk mondani, ha ránk kerül a beszélés sora
·
hajlamosak vagyunk egy-egy részlet kiragadására, megtapadni, és csak
arra reagálni
·
az is előfordulhat, hogy a mondanivaló olyan távol esik érdeklődési
körünktől, hogy képtelenek vagyunk rá figyelni
Gondolataink elkalandozása miatt
gyakori, hogy a befogadott üzenet nem azonos a küldött üzenettel.
Az aktív figyelem azt jelenti, hogy
a hallgató igyekszik szándékosan a figyelmét, érdeklődését partnerére
irányítani.
Az aktív figyelés jelei:
·
odafordulás, szemkontaktus, bólogatás, figyelő testtartás
·
célszerű kérdezés
–
a partner referenciakeretein belül kérdezzünk
–
bemelegítő, zárt, könnyen megválaszolható kérdésekkel kezdjünk
–
kerüljük az orientáló kérdéseket
–
kerüljük a túl általános kérdéseket
·
érzelmek visszatükrözése („kicsit zavarba jöttél!”)
·
összefoglalás, tisztázás, visszakérdezés, érdemes visszajelzést kérni
arról, vajon jól értelmezzük-e a másik érzéseit, problémáját
·
értelmezés, újrafogalmazás segít a jobb tényfeltárásban
Az
aktív figyelés leggyakoribb hibái:
·
visszamondás, csak a megértés illúzióját adják, ha igazán figyelünk
levonjuk a következtetéseket
·
az érzések figyelmen kívül hagyása vagy lekicsinylése, ha megértőek
vagyunk, a partner indulati állapota csökkenni fog
·
ne járjunk a másik előtt, időnként már azt is tudjuk, amit még el sem
mondott, ennél csak az nagyobb hiba, ha félbeszakítjuk és el is mondjuk
helyette
·
ha ceruzával a kézben figyelünk, ne jegyzeteljünk folyamatosan és ne
játszunk vele
·
a figyelem színlelése: mosolygunk, szemébe nézünk és utána rájövünk,
hogy egész máshol járt az eszünk, könnyen lebukhatunk, mert a kérdésre nem
tudunk felelni, és fontos információkat szalaszthatunk el
13. A
tárgyalás, tárgyalási hibák. A sikeres tárgyalás titkai. Mikor beszélünk
tárgyalási helyzetről?
Az általános nyelvhasználat
tárgyalásnak nevezi azokat a helyzeteket, amikor két ember vagy két csoport
azért kommunikál egymással, mert:
·
azt a látszatot akarják kelteni, hogy megegyezésre törekszenek
·
tisztázni akarják egymás álláspontját valamilyen probléma megítélésében
·
megállapodásra akarnak jutni valamilyen közös cselekvésben
Tipikus
tárgyalási hibák:
·
a tárgyalást kártyajátéknak tekintik, pedig itt az összes fél lehet
nyertes vagy vesztes
·
érvek és bizonyítékok helyett megideologizálják, hogy kinek van igaza
·
eleve sikertelen próbálkozásnak gondolják, ha az elején még
reménytelennek tűnik az álláspontok közelítése
·
a kemény tárgyalást összetévesztik a másik fél makacsságával, s emiatt
dühösek
·
nem ismerik fel, mikor a partner manipulálja őket
·
a gyengeség, bizonytalanság jelének tartják az elnapolást, vagy
felfüggesztést
·
meghátrálásnak tartják a közös megoldás keresését
·
nem veszik figyelembe, hogy tárgyalási stílusuk milyen hatást gyakorol
a partnerre
A
sikeres tárgyalás három titka:
·
az alapos felkészülés, minden lehetséges információt meg kell szereznem
a partneremről, azt tudom, hogy én mit akarok, azt is, hogy ők mit akarnak, meg
kell találni azt a szűk sávot, ami még mindkettőnknek kielégítő
·
a szaktudás, amely a magatartásformák elsajátításával és
begyakorlásával megszerezhető
·
az ösztönös megérzés, amelyet sem tanítani, sem tanulni nem lehet
Nem
beszélhetünk tárgyalásról:
·
amikor a hatalmi különbségek túlságosan nagyok a partnerek között, az
egyik fél minden téren érvényesíthető túlerőben van a másikkal szemben, ha
mégis tárgyalásra kerül a sor, az az erősebb által
megrendezett színjáték
Tárgyalási
helyzet:
·
olyan szituáció, amelyben a hatalmi különbségek nem meghatározó
nagyságúak, de a feleket érdekeik különbözősége ellenére összeköti a kölcsönös
függőség, a függőség és az érdekkülönbség mértékétől függ, hogy melyik fél
milyen stratégiát választ
·
három alapvető stratégiát lehet alkalmazni:
–
küzdelem, ha az erőkülönbség és az érdekkülönbség nagy, a kölcsönös
függőség kicsi
–
tárgyalás, ha mindhárom tényező közepes
–
kooperáció, ha az erőkülönbség és érdekkülönbség kicsi, a kölcsönös
függőség nagy
Egy
ésszerű tárgyaláson általában négy törekvés érvényesül:
·
konstruktív légkör megteremtése és fenntartása
·
érdemi eredmény elérése
·
hatalmi egyensúly fenntartása
·
módszertani rugalmasság
A stratégiai célok eléréséhez
szükséges taktikák kialakításakor három fő elemet kell figyelembe venni:
·
a partner igényeit és szándékait
·
saját tárgyalási céljainkat
·
a tárgyalás témáit, amelyekkel kialakítható az egyensúly a két fél
szándékai között
A
tárgyalásoknak is van koreográfiája, íratlan szabályzata.
A
tárgyalási légkör megteremtése:
A kialakuló hangulat lehet merev,
feszült, lagymatag, időt rablóan álmosító, de lehet meleg, kreatív, baráti
hangulatú is.
Az első percekben érzékeljük, milyen
a partner tekintete, gesztusai, nonverbális és verbális kommunikációja, itt
eldől, szimpatikus-e vagy nem. Ez a tengernyi inger egyszerre munkák mindkét
tárgyaló félben.
A legmegfelelőbb légkör jellemzői: a
szívélyesség, tárgyszerűség, lendületesség és együttműködő-képesség.
Fontos a kézszorítás, sokat elárul.
A szagoknak is fontos szerepük van.
A tárgyalás tempója is ezekben a
percekben dől el. Törekedjünk arra, hogy nyugodt ember benyomását keltsük.
A találkozás első pillanataiban a
felek nem tudják mit is mondjanak egymásnak. Ajánlatos semleges témákra
szorítkozni, pl. közvetlen élmények (vendégünk útja), személytelen témák
(időjárás), személyes vonatkozások (korábbi társasági közös élmények).
A leülés mozzanata jelzi, hogy a
csevegés időszaka lejárt, kezdődik a munka.
A nyitás szakaszában is folytatni
kell az előzőekben kialakított légkört, hogy kialakuljon a megegyezésre
irányuló szándék. Ennek feltételei:
·
tárgyszerű megközelítés
·
a két fél szemléletének közelítése
·
az együttműködés kialakítása
·
egyetértés a cselekvés sorrendjében
·
a lendület fenntartása
A nyitás szakasza azért fontos, mert
a tárgyalások kezdetén mindig megfigyelhető egy rövid szakasz, amikor még
mindenki koncentrál és ekkor dől el, milyen témák kerülnek szóba, valamint,
hogy ki a kezdeményező, ki irányítja a tárgyalást.
A tárgyalás három dimenzióját kell
egyidejűleg kézben tartani: tartalom (Miről fogunk majd alkudozni?), folyamat
(Milyen sorrendben és mennyi idő alatt fogunk megegyezni?) és személyes
interakciók (Hogyan viselkedjünk?).
Általában az irányít, aki először
kezd a nyitási szakaszban beszélni. A házigazdának illik ezt a lehetőséget
felkínálni a partnerének, de ha ő ezzel nem él a házigazda kapja a szerepet.
Nem lehet a vezető szerepet egyik félnek sem kisajátítania, mert a légkör
azonnal megváltozik. Törekedni kell arra, hogy a partner ne érezze, hogy az
irányítás a mi kezünkben van, ezt úgy lehet elérni:
·
osszuk meg a beszéd lehetőségét
·
rövid kérdéseket tegyünk fel, a kérdésekre röviden válaszoljunk
·
támogassuk partnerünket, kínáljunk megszólalási lehetőséget számára
·
legyünk egyetértésre készek
14. A
tárgyalás öt fázisa
A tárgyalás levezetése:
·
a felderítés
·
az ajánlattétel
·
az alku
·
a megállapodás
·
a megállapodás rögzítése, hitelesítése
A
felderítés:
·
a kiinduló álláspontok kifejtése
·
mi a mi érdekünk és mit akarunk elérni a tárgyaláson
·
mi a mi rangsorunk, mi a számunkra legfontosabb kérdések
·
mi az, amivel mi hozzá akarunk járulni ahhoz, hogy a partner számára is
előnyös legyen a megállapodás
·
milyen a mi viszonyunk az együttműködéshez, milyen reményeink,
aggodalmaink vannak
·
részletekbe még ne bocsátkozzunk, legyünk rövidek, tárgyszerűek és
barátságosak
·
figyeljünk, pontosítsunk, összegezzünk
·
a tárgyalás irányítója ezután ötleteket próbál gyűjteni
Az
ajánlattétel és az alku:
·
a tárgyalás legkritikusabb szakasza
·
alkalmazni lehet a közös problémamegoldás technikáit, lépésről-lépésre
lehet csökkenteni az álláspontok közötti különbséget, előbb egyik enged, aztán
másik, ez kizárja az agresszív, vagy provokatív megjegyzéseket
·
a folyamat megegyezés irányában tartása érdekében a módszerek:
–
az irányító időnként összegezze, hogy eddig mire jutottak
–
a viták során gyakran előfordul, hogy a partnerek félreértik egymást, a
helyzetet tisztázni kell
–
a folyamat tisztázása, ha valaki addig nem tágít, míg nem jutnak
dűlőre, az irányítónak kell figyelmeztetni, hogy térjenek át a következő
pontra, és ezt később folytatják
–
az áthidalás, ha sehogy sem sikerül egy témában egymáshoz közelíteni az
álláspontokat, javasolni kell, hogy halasszák későbbre a témát, függesszék fel
néhány percre
–
a megegyezés hangsúlyozása, minél megbízhatóbbnak ismerjük a partnert
annál kevésbé tételezzük fel róla, hogy csak a maga előnyét keresi
–
fontos lehet a nyíltság is, ezzel nem árt óvatosan bánni, a partner
visszaélhet vele
–
a nehéz tárgyalások sikeres végigviteléhez nem árt, ha rendelkezünk jó
fizikai állóképességgel és humorral
A
megegyezés:
·
a végén csináljunk újból egy leltárt, ez egy utolsó lehetőség a
félreértések tisztázására
Végül
írásban rögzítsük tárgyalásunk folyamatát, eredményét.
15. A
személyek közötti visszacsatolás fogalma, funkciói, folyamata
A legtöbb közösségi szituációban
egyének, emberek hatnak egymásra. Tudatják egymással a különböző dolgokkal
kapcsolatos benyomásaikat.
A visszacsatolás az, amikor az egyik
személy közli a másikkal annak magatartására és munkájára vonatkozó
észrevételeit, érzéseit.
·
funkciói:
–
legalább két ember szükséges
–
legfőbb szerepe, hogy adatokat, tényeket szolgáltasson az illető
viselkedésmódjáról és annak másokra gyakorolt hatásáról, ezeket az egyén
megerősítheti, egyrészt különböző forrásokból szerzett adatok gyűjtésével,
másrészt a meglévő tények egyes vonatkoztatásait ellenőrizheti mások
segítségével
–
a folyamatos visszacsatolás elősegíti az őszinte nyíltság
követelményének megvalósítását
–
a megfelelő hatásossággal közölt visszacsatolás fejleszti az egyén
önállóságát, segítséget nyújt az illetőnek hatékonysága fokozásában
–
a visszacsatolás fogadása több célt valósít meg:
– segíti a fogadó személyt a
viselkedésével kapcsolatos adatok feldolgozásában
–
fejleszti és pontosítja az illető énképét, az információk növelik
érzékenységét, másoknak vele kapcsolatos észrevételeinek megértésére
–
arra buzdítja őt, hogy új magatartásformákkal kísérletezzen
–
a fogadó gyakran felbátorodik, és ő maga is visszacsatolást ad
másoknak, ezért fejleszti a közösségérzetet és a kölcsönösséget
·
folyamata:
–
tranzakciós folyamat két ember között, nemcsak információcsere, hanem
bizalomteljes, megértő kapcsolat megteremtője is
–
a visszacsatolás azzal kezdődik, hogy A érzékelő B viselkedését,
feldolgozza magában, értékeli, összehasonlítja saját értékrendszerével, ezért
eredményét két dolog befolyásolja: a személyiség, továbbá a helyzet (A és B
egymáshoz való viszonya, kölcsönös vagy egyoldalú szimpatikusság, stb.), a B
státusza, és egy határon belül kell lennie a kölcsönös ismeretségnek
–
A-nak el kell döntenie, hogy ad-e visszacsatolást, vagy sem
–
előfordul, hogy a B a véleményét önkéntelenül is jelzi (homlokráncolás,
stb.)
–
néhány ok, amiért nem közöljük a magatartásával kapcsolatos
észrevételeinket:
–
túlságosan távoli vagy laza a kapcsolat, idegen embernek ritkábban
adunk visszacsatolást, de előfordul, pl. a közlekedésben csak negatív
visszacsatolásokat tapasztalunk, vagy a vezető, aki hiányos információk alapján
mond véleményt beosztottai munkájáról, a vezető szempontjából tekintélyromboló
a beosztottak körében
–
rossz előzetes tapasztalatok
–
falra hányt borsó esete
–
ha régebbi visszacsatolásaink védekezést váltottak ki
–
és segíteni akartam, de ez nem vált kölcsönössé
–
a jó szándékú visszacsatolást rendszeresen támadásnak veszi
–
bizonytalanságot okozhat, ha nem vagyunk járatosak az adott helyzetben
–
a másik fél hatalma (szülő-gyerek, főnök-beosztott
–
közömbösség
–
felesleges olyan magatartásra visszacsatolást adni, amelyen a fogadó
képtelen vagy nyilvánvalóan nem akar változtatni
–
az elküldött verbális és nonverbális visszacsatolások egy része el sem
jut a célig, mert a világképünkbe nem illő jelenségek, jelzések nehezebben
hatolnak el tudatunkig
–
amikor hallunk valamit, megvizsgáljuk annak igazságtartalmát, első
dolgunk összevetni énképünkkel, ha a kettő egybeesik, nincs gond, ha nem akkor
a visszacsatolás gyengíti a fogadó énképét, az összhang, a harmónia megbomlását
disszonanciának nevezzük, amivel valamit kezdenünk kell:
–
a fogadó a visszacsatolást értékeli, el kell döntenie, hogy segítséget
kapott vagy támadták, a döntés kimenetelétől függően a segítő szándékra
általában szembenézéssel, a támadásra védekezéssel válaszol
–
a szembenézéssel kétféle eredményre juthatok: kaptam egy segítő
szándékú jelzést, de téves, nincs vele több dolgom, vagy igaz, és szeretném,
hogy ez a különbség tűnjön el, kézenfekvő, hogy a magatartásomon kell
változtatnom, mert ez a személyiségfejlődés útja
–
ha az egyén a magatartás változásra képtelen, nem kap segítséget, vagy
nem akarja, akkor tudja, hogy a magatartása eltér az elvárttól, tehát
felesleges mondogatni neki
–
ha a visszacsatolás hatására a fogadó magatartásában változás
következik, be személyisége fejlődik, az adóban jó érzés keletkezik
–
a visszacsatolás akkor igazán hatékony, ha a két szerep időnként cserélődik.
16. A
visszacsatolás adása
Legjobb akkor adni, mikor a partner
igényli, mert érdeke, és ezt fel is ismeri. Csak úgy érdemes a másik
magatartásáról beszélni, hogy ne sértsem, segítésnek vehesse, elgondolkozhasson
rajta, hisz ez a célom.
A jó visszacsatolás:
·
leíró és nem értékelő
–
közölhet tényszerű megállapítást („már harmadszor mondod”)
–
jelezheti a partner magatartásának másokra gyakorolt hatását („tartanak
tőled”)
–
az értékelés vonatkozhat a partner magatartására
·
értékelő
–
ha ítéletet közöl („gusztustalanul viselkedtél”)
–
ha kritikai megjegyzést tesz („képtelen vagy nyugton maradni”)
–
ha kategorikus kijelentést tesz („gátlásos, makacs vagy”)
–
ha előírja a másik számára követendő magatartást
(„ha még egyszer meglátom”)
–
az ilyen értékeléseket a fogadó könnyen támadásnak veheti és védekezni
fog
·
az egyén magatartására irányul, nem személyiségére
–
az ember legalapvetőbb személyiségjegyein nem, vagy alig, legkönnyebben
a magatartásán tud változtatni, ezért erre érdemes visszacsatolást adni (nem azt
látjuk, hogy becsületes-e, hanem, hogy lop-e)
·
tényeken alapul, találó és nem benyomásszerű
–
hajlamosak vagyunk az első benyomás alapján megítélni és ezt rögzíteni
–
mikor visszajelzést adunk, igyekezzünk a bennünk róla élő képtől
függetlenül, tényeken alapulóan tenni
·
megerősíti az új pozitív magatartást
–
ha valaki pozitív tartalmú visszacsatolást kap, mikor
viselkedésformákkal próbálkozik, megerősíti a változtatásba vetett hitét
–
a pozitív visszacsatolásnak találónak és igaznak kell lennie
–
jobb légkör venne bennünket körül, ha gyakrabban adnánk pozitív
visszacsatolásokat környezetünknek
–
nem jó, ha természetesnek vesszük társunk pozitív cselekedetét, bezzeg
minden kis hibáját azonnal szóvá tesszük
·
javaslat, nem pedig előírás
–
előfordul, hogy a visszacsatolást adó személy a fejlődés különböző
lehetőségeit javasolja
–
kijelölni az egyén egyetlen lehetséges cselekvési lehetőségét, vagyis
előírásszerű visszacsatolást adni hiba, mert haszontalan (ha valaki nem tud
ellentmondani a többieknek, nem mondhatjuk, hogy szóljon, ha ellenvetése van)
·
folyamatos
–
a hatásos visszacsatolás általában nem csak egyszeri alkalom,
megteremti az őszinteség légkörét és ez folyamatos visszacsatolás sorozatot
eredményez, és az állandó (ismétlődő) visszacsatolás hatásossága is nagyobb
–
ha a visszacsatolás előzmény nélküli, hatástalan
maradhat (nagy időközönkénti)
·
személyes hangvételű
–
a személyes hangvétel két dolgot jelez:
–
az adó szorosan kötődik a problémához, ha az adó a tények felsorolásán
túl elmondja azok rá gyakorolt hatását
–
vagy az adónak fontos a vevő személye, ha az adó a tények felsorolásán
túl elmondja azok rá gyakorolt hatását és ezt személyes megjegyzés formájában
teszi, jelzése sokkal őszintébb és hatékonyabb lesz
–
ha a jelzést adó csak személytelen visszacsatolást biztosít, a személyes
kapcsolat nem jön létre, a visszacsatolás sokat veszít a hatékonyságából
·
szükségleten alapul és igényt elégít ki
–
az egyén által elvárt visszacsatolás általában sokkal hatásosabb a
kéretlennél
–
ha valakinek megértésre van szüksége, előnyösebb a pozitív
visszacsatolás
–
az érzéketlen személy által adott visszacsatolás hatástalan marad
·
segítő szándékú
–
ha az adó szándéka az értékelés, a hibák kiemelése, akkor hatástalan
marad
–
ha segítő szándékkal adják (a közlés is más), támogatás ad a fogadónak
·
változtatható magatartással kapcsolatos
–
akkor hatásos, ha a változtatható magatartásra elemeit célozza
·
mindkét személy szükségleteit kielégíti
–
elengedhetetlen, hogy a folyamatban résztvevő mindkét személy
igényeinek eleget tegyen
–
az adó szándéka a segítségnyújtás, a ráhatás, és a jobb kapcsolat
megalapozása
·
ellenőrzött és bizonyított
–
a visszacsatolás csak akkor valósítja meg célját, ha mind az adó, mind
a fogadó személyek megkísérlik azt csoportjuk más tagjainak nézeteivel
egybevetni
·
jól időzített
–
fontos a visszacsatolás helyes időzítése
–
lehetőleg azonnal kövesse az eseményt, amellyel kapcsolatban van
–
fontos, hogy a fogadó a közlés idején olyan helyzetben legyen, hogy a
jelzést képes legyen felfogni és hasznosítani
–
kerüljük az olyan helyzeteket, mikor a fogadó
védekező magatartással reagálhat
·
hozzájárul a kölcsönösség kialakításához és a csoport építéshez
–
nemcsak hozzájárul a közösségérzés megteremtéséhez, de a tagok egymás
közti hatékonyságának növelése révén a csoport egészének fejlődését ösztönzi
–
e megvilágításban a visszacsatolás túlnő két személy viszonyán, mert
befolyásolja az egész csoport fejlődését, szerepét állandóan figyelemmel kell
kísérni, hogy a résztvevők eldönthessék, mennyire szolgálja céljaikat.
17. A
visszacsatolás fogadása
A fogadó személy kétféle eljárást
alkalmazhat a disszonancia csökkentésére: egyrészt a védekező, másrészt pedig a
problémával szembenéző magatartást. A két alapvető magatartás a fogadó
személyiségétől és a helyzettől függ. Amikor a kapott visszacsatolás miatt
valaki fenyegetve érzi magát, valamiféle védekező rendszert építhet saját énje
köré, hogy személyiségét a fenyegetésektől megóvja. Ez az attitűd a problémával
való elégséges foglalkozás látszatát kelti, de sem a kritikus szituáción, sem
az illető magatartásán nem változtat. A feszültséget csökkenti ugyan, de a
kívánt célt semmi esetre sem szolgálja. Túl gyakori használata nagy
valószínűséggel konfliktusos személyiség kialakulásához vezet.
A szembenéző magatartás folyamatos
gyakorlása esetén integrált személyiség születhet.
Védekező magatartások:
·
tagadás: az első önkéntelen reflex, csökkenti a feszültséget, az illető
meggyőzi magát a visszacsatolás tévességéről és ezért nem is lesz oka vele
foglalkozni
·
megmagyarázás: az egyik leggyakoribb magatartás, számtalan okot lehet találni
·
kivetítés: idegességet és nehézséget okozhat, a fogadó kivetíti
neheztelését az adó személyre (pl. pikkel rá, bal lábbal kelt fel)
·
behelyettesítés: ha a fogadó a visszacsatolás keltette mérgét nem tudja
az adó személlyel közölni, mert nincs jelen, vagy magasabb beosztású, akkor a
nála alacsonyabb beosztású egyénen tölti ki a mérgét
·
gyors elfogadás: egyben annak elvetését is jelenti, esetleges változás
elől menekül
·
visszahúzódás: amikor tehetetlennek érzi magát, neheztelését nem képes
kifejezni, elveszti érdeklődését, megszakítja a kapcsolatot a visszacsatolást
adó személlyel
·
hatalomalapú támadás: ha jelzést kapunk egy nálunk alacsonyabb
beosztású személytől, hajlamosak lehetünk arra hogy kiabáljunk, vagy
agresszívak legyünk
·
tréfa: a viccelődés tárgya veszít fontosságából,
·
cinizmus: mások által értékesnek, követendőnek tartott
magatartásformák, szokások, kigúnyolása, semmibevevése
·
általánosítás: „így szokták”, „mások is”
·
párba rendeződés: a fogadó párt keres azok között, akik a
visszacsatolás miatt ugyancsak fenyegetve érzik magukat
·
részletek kiragadása: a fogadó elkezd bármilyen kis hibát, támadható
felületet keresni, és a lényeget, azaz saját magát feledve csak ezzel a
részlettel kíván a továbbiakban foglalkozni
A
szembenéző viselkedést:
·
beismerés, tévedéseink beismerésével kivívhatjuk mások megbecsülését is
·
önvizsgálat
·
empátia
·
a helyzet vizsgálata
·
adatok gyűjtése
·
érzelmeink kifejezése
·
a másik és mások meghallgatása
·
csoportkapcsolatok keresése jellemzi
A
szembenézés egy lehetséges útja:
·
ha gyanús saját viselkedésem, megkérdezek másokat is róla
·
ha valaki jelez nekem, arra odafigyelek, jelzem, hogy ez érdekel
·
ha kételyeim vannak, megkérdezek másokat is
·
el kell döntenem, akarok-e változtatni
A kapott visszacsatolás fogadásának
módja és hasznosítása bizonyos mértékben befolyásolja azt is, hogy a
továbbiakban mások miként adnak majd hasznos visszacsatolásokat. Ha az adás és
fogadás nem megfelelő módon történik, az a kapcsolatok felbomlását
eredményezheti.
18. Médiakezelés
A szervezetek alapvető érdeke, hogy
a közvéleményben kedvező kép alakuljon ki róluk. A közszereplőnek úgy kell
kommunikálnia, hogy a kommunikáció címzettje a néző, hallgató, újságolvasó
lehetőleg minél jobban megértse és elfogadja a tartalmat. Kontroll alatt kell
tartania az intimitás mértékét, nem árulhatja el saját vagy cége magánügyeit,
gyengeségeit, nem mutathat meg bizonyos érzelmeket, indulatokat.
Amit a nyilatkozónak tudnia kell:
· A
riporter abban érdekelt, hogy minél érdekesebb műsort készítsen. Ha ügyes,
olyan helyzetet teremt, hogy a riportalany megnyílik, és olyan dolgokról
beszél, amelyekről eredetileg nem volt szándékában.
· Ezt az
újságíró gyakran úgy éri el, hogy olyan hangulatot teremt, mintha baráti
beszélgetés lenne a partnerek között. Mások igyekeznek az alanyt felbosszantani,
vagy más erős érzelmi állapotba hozni, s ezzel az alany mintegy elárulja magát.
· Az
alany abban érdekelt, hogy a szereplést saját üzeneteinek továbbítására
használja fel. Célja, hogy ezek pozitívak legyenek és minél többször
elhangozzanak.
· Különösen
a kellemetlen ügyek kapcsán a riporter egy bizonyos szempontból akar láttatni,
a saját száma íze szerint. Ez ellen az alanynak védekeznie kell és a saját
szempontjait kell érvényre juttatni.
· Mindkét
fél érdeke azt kívánja, hogy érdekes (eladható) műsor, cikk szülessen.
Tekintettel kell lenni arra a jelenségre, hogy a kiáramló információ
mennyiségének növekedése az informátorok versengését indítja el.
· Nem
elég saját üzeneteinket továbbítani és a kontrollt fenntartani, szükséges
megfelel módszerekkel a híreket produkálni és azokat érdekesen eladni.
· Ha élő
példát, anekdotát mondunk, humoros vagy botrányszagú témával hozakodunk elő,
egészen biztos benne marad a műsorban.
Hogyan
viszonyuljunk a médiához:
· Szükségük
van egymásra.
· Az
alany rendelkezik több információval
· A
riporter közvetítő, a hallgató nevében kérdez.
· Magabiztosság
- siker.
· A
riporter is szurkol az alanynak.
· Egy
sikeres sajtószereplés több százezer forint értékű hirdetésnek felel meg.
· Minden
információt be kell szerezni a szereplés körülményeiről.
· Nem
nagy ügy egy téves idézet, hamar elfelejtik. Ha a műsor tartósabb kárt okozhat,
valamit tenni kell.
· Tudomásul
kell vennünk, hogy vannak rossz hírek is.
· Ha az
alany rendszeresen tájékoztatja a médiát a cégről, tudnak a létezéséről. Ha
valakivel riportot akarnak készíteni egyszer, akkor az alany lesz, nem egy
másik munkatársa.
Mit vár el a
riporter:
· Kérdését
megválaszolják elkalandozás nélkül
· Az
alany legyen informált
· Érdekesen,
értelmesen mondja el a mondanivalóját
· Humorral,
személyes átéléssel beszéljen
· Legyen
az anyag jól vágható: rövid mondatok, érzékeltetett mondatvége, egy téma
kifejtése nem hosszabb 60 és nem rövidebb 30 mp-nél.
A riporter
trükkjei és védekezés
a) Képmutató újságíró
· Az interjú
kezdetéig kedves, majd ellenséges lesz, vagy felajánlja a kérdések
megbeszélését, de más kérdez.
Őrizzük meg a lélekjelenlétünket, és soha
ne hagyjunk magunkból semmit kiprovokálni.
· A riporter
úgy tesz, mintha az adott lenne az utolsó kérdése, aztán mikor az alany
leengedett, feltesz még egy kérdést.
Amíg a riportert látjuk, ne gondolja, hogy
az interjúnak vége.
· A riporter
elmondja, mit fog legelőször kérdezni, azonban egy teljesen más kérdést tesz
fel.
Soha ne higgyen feltétel nélkül a
riporternek és készüljön fel minden kérdésre.
b) Prekoncepciós újságíró
· Saját szája
íze szerinti bevezetőt tart így próbálja megadni az interjú alaptónusát.
Ügyelni kell a bevezetőjére és korrigálni,
ha szükséges.
· Nem kérdez,
hanem állít. Általában hosszabb a kérdés, mint a válasz.
Hívjuk fel a figyelmet, hogy az újságíró
véleményét hallottuk, és a miénk …
· Olyan a
kérdés, amiben már vélemény van elrejtve.
Tegye szóvá, hogy benne van, amit a
riporter hallani szeretne, de …
c) Agresszív riporter
Soha ne engedjük magunkból bármit
kiprovokálni.
d) A rosszul vagy félreinformált újságíró
Legyünk felkészülve a téves
információkon alapuló kérdésekre.
e) Az unott újságíró
Ne csodálkozzunk, ha nem mutat olyan
nagy érdeklődést a mi story-nk iránt.
f) A riporter nem teszi fel a következő
kérdést, hanem vár
· ne hagyjuk
magunkat zavarba hozni
· dőljünk
hátra és várjuk a kérdést
· mondjuk el,
hogy mást nem tudunk hozzátenni
· használjuk
ki a helyzetet és mondjunk olyat ami nekünk fontos
g) Negatív állítás + kérdezés
· előbb cáfoljuk
az állítást, utána válaszoljunk
· Különösen
méltánytalan állítást határozottan utasítsunk vissza
h) Címkék, negatív minősítések használata
Ne úgy cáfoljunk, hogy többször
megismételjük a negatív címkét, mert az ragad meg a hallgatóban.
i) Irreálisan általánosító kérdés
Tekintsük jó alkalomnak, hogy saját
üzeneteinket továbbítsuk.
19. A
prezentáció fogalma. Felkészülés a prezentációra. Bemutatás, bemutatkozás. A
prezentáció megnyitása. Témakifejtés. Befejezés
A prezentáció valaminek a
bemutatása. Az önprezentációhoz segítséget nyújt a névjegy, önéletrajz,
pályázat. A cégbemutatás segédeszközei a cégismertetők, szolgáltatásjegyzék, logo. A termékek, szolgáltatások ismertetését az ajánlatok,
reklámok támogatják.
Technikai felkészülés:
· célunk
eldöntése, a legalkalmasabb eszközök meghatározása, végig kell gondolnunk, hogy
elegendő tudás, információ áll-e rendelkezésünkre.
· kikből
áll a hallgatóság (életkor, foglalkozás, előzetes ismeret, motiváltság, nembeli
összetétel, várható hangulati tényező és létszám)
· a
helyszínről (a terem nagysága, világítása, szellőzése, a hallgatóság
elhelyezkedése, az eszközök használhatósági feltételei, segédeszközök
elhelyezése)
· gondoskodni
kell a szemléltető eszközök helyszínre szállításáról, beüzemeléséről, büféről,
ruhatárról, stb.
A
prezentációhoz szükség van:
· szakmai
ismeretekre
· kellő
szókincsre, jó beszédtechnikára
· általános
műveltségre, eligazodásra a napi politikai-társadalmi eseményekben,
olvasottságra
· jó
megjelenésre, fellépésre
Speciális
előkészületek:
· a
prezentáció anyagának legfrissebb szakirodalmának átnézése, adatok gyűjtése
· az
anyag megírása, begyakorlása
Bemutatkozás:
· név,
munkahely, képzettség, téma, címe, és hogy miért vagyok alkalmas megtartani
· ha más
mutat be (ismert, kompetens személy tegye): a prezentáció fontossága a
hallgatóknak, mitől kompetens az előadó, titulus, név
Megnyitáskor
fel kell kelteni a hallgató figyelmét, lehet:
· megdöbbenést
kiváltó
· kíváncsiság
felkeltő
· sejtelmes
(nem témába vágó)
· szemléltető
(viszonyítás nem témába vágó dologhoz)
· a
hallgatóságot felértékelő (megtiszteltetés számomra …)
· mindig
újat kell kitalálni
· kerüljük
a politikai, vallási, személyes megjegyzéseket
· ne
késsünk
· ne
mentegetőzzünk
· ne
viccelődjük a jelenlévők rovására
Témakifejtés:
· bevezetés,
tárgyalás, befejezés
· meghatározás,
állítás, bizonyítás
· válasszunk
vezérfonalat (időbeli, térbeli, logikai, technikai sorrend), ne térjük át
A figyelem
fenntartása:
· emberközeli
történetekkel gazdagítsuk
· használjunk
neveket, hitelesebbnek hat
· használjunk
párbeszédeket, megkönnyíti a befogadást
· kerüljük
a szakkifejezéseket, vagy előbb magyarázzuk meg
· ismerős
szavakat használjunk, tegyük képszerűvé pl. közmondásokkal
· használjunk
szóképeket ("éles és tiszta körvonalak, mint rianás a Balaton jegén")
· használjunk
analógiákat (hasonlósági viszonyt kifejező szavak)
· idézzünk
statisztikai adatokat
· hivatkozzunk
szakértőre (fontos, hogy pontosan idézzünk, hogy az illető kompetens-e és
ismeri-e a közönség)
Befejezés:
· legyen
frappáns, utolsó esély, hogy jó benyomás maradjon meg, az utolsó szavak
maradnak meg jobban a hallgatóságban
· úgy
kezdjük el a prezentációt, hogy tudjuk, mivel fogjuk zárni
· a nagy
összegzés
· tettekre
serkentés (valami konkrét dolgot, amit a hallgatóság meg tud tenni
· célszerű,
ha azzal zárunk, amivel kezdtük (anekdota-anekdota, kérdés-felelet)
20. Az
üzleti levél fogalmazása
Az írásbeli kommunikáció alkalmával
csak egy csatorna (+külalak, helyesírás) áll rendelkezésre. A küldő által
kódolt információkat a fogadó fél más időben és helyen dekódolja, ezért nincs
lehetőség az azonnali visszacsatolásra. A zavaró tényezők elhárítására sincs
lehetősége az adónak. Általában azért írunk, mert információ közlésével
cselekvésre késztetjük a fogadót.
a) tapintatos hangvétel
· bízzunk
az olvasó intelligenciájában, annak szintjén fogalmazzunk
· az
egyénhez szóljunk, névre szóló címzés, megszólítás, Önözés
· tartózkodjunk
a támadó, ironikus hangvételtől
· óvakodjunk
a kioktató hangvételtől, sértő lehet
b) személyes hangvétel
· az
olvasó igényeit helyezzük előtérbe, az I. szám 1. személy helyett T. szám 2.
személyben fogalmazzunk
· ha
negatív hírhez fordítva
c) pozitív hangvétel
· fontos
a levéllel teremtett légkör
· kerüljük
a negatív töltésű szavakat (probléma, hiány, haladék, elfelejteni)
· kerüljük
az olyan kötőszavakat, amelyek a mondat első részét a visszájára fordítják (de,
ámbár, mégis, mégsem, ennek ellenére)
· fontos
a szerkezet megtervezése: az olvasó figyelme a levél elejére végéra és minden
bekezdés elejére koncentrálódik
· ismételjük
a pozitív jellegű kijelentéseket, ezek jó érzést keltenek az olvasóban
d) aktív szerkezetek használata
· a
mondanivalóra irányítja a figyelmet
· a
passzív módtól hangsúlytalanná válik a közlendő, pl. kellemetlen hírek közlésekor
használjuk
e) tiszta szerkezet, egyöntetűség
· fogalmazzunk
egyszerű mondatokat, 1-2 közölnivalót kerüljön egy mondatba
· ha csak
egyszerű mondatokat fogalmazunk óvodássá válik a levél
· az
összetett és egyszerű mondatok legyenek összhangban egymással
· egy
bekezdés egy gondolati egység legyen
· a
bekezdést a lényeggel kezdjük, utána magyarázatot
f) összefüggő, következetes fogalmazás
· legyen
logikai kapcsolat a mondaton belül, gyakran nincs összefüggés, mert sokszor
használunk általános alanyt, pl. ez, az, ami, amely
· legyen
logikai kapcsolat a bekezdésen belül
· használjunk
olyan eszközöket, amelyek vezetik az olvasó szemét
· hasznos
módszer az összekötő szavak használata, pl. ehhez, végül
· felsorolhatjuk
a különböző információkat, pl. először, másodszor, …
· egyéb
jelzések az aláhúzás, vastagítás, külön sor
· írjunk
vázlatot az áttekinthetőség érdekében, segít a szerkezeti kialakításban
g) világos fogalmazás (áttekinthető, érthető
lesz)
· óvakodjunk
a technikai zsargontól, szakszavaktól
· óvakodjunk
a kevésbé ismert szavaktól (idegen hangzású, bonyolult, régies), az olvasó
szókincséhez igazodjunk
· használjuk
ki az olvasó figyelmét a bekezdés elején tömör ismertetéssel
h) tömör, velős fogalmazás
· kerüljük
a terjengős kifejezéseket, elcsépelt frázisokat, ismétléseket, nehezítik a
mondatot
· de a
túlzott szófukarság információ hiánya miatt félreérthető
i) olvashatóság (ha a fogadó nem arra
koncentrál, hogy mi is az értelme)
· rövid
mondatokban fogalmazzunk
· törekedjünk
egyszerűségre
· a
köznapi szavak használatára
· kerüljük
a szükségtelen szavakat, bővítményeket
· aktív
mondatokat fogalmazzunk
· írjunk
úgy, ahogy beszélünk
· képi
jellegű meghatározásokat használjunk
· utaljunk
az olvasó által tapasztaltakra
· törekedjünk
a változatosságra, kifejezőképességre, de ne túlozzuk el.
j) korrekt helyesírás
· agyunk
szóképeket tárol, a hibásan leírt szó azonnal feltűnik
· a
hibákkal teli írás csökkenti a levél írójának hitelességét és eltereli az
információról a figyelmet
21. Az
üzleti levél részei, megjelenítése és tervezése
A levél olvasója sok következtetést
képes levonni a szöveghez kapcsolódó jelekből. Az üzenet gondos előkészítése
semmibe veszhet a kellemetlen megjelenés miatt. A papír színe, minősége, a
margók, a levél mérete befolyásolják az olvasó figyelmét.
Az üzleti levél részei:
a) a levél kellékei
· a
levélpapír és a boríték
· az
általánosan használt levélpapír A/4-es méretű, az A/5-öst belső levél
· leggyakoribb
a fehér színű papír, sok cég használ vízjelet
· a boríték
méretei a posta által standardizáltak
· a
nyomtatott fejléc
· a
fejléc többnyire előrenyomott, színes
· tartalmazza
a cég nevét, címét, logoját, telefon, fax számot,
e-mailt
b) az üzleti levél állandó részei
· a levél
feladójának adatai (fejléc)
· dátum
· címzett
neve, beosztása, a cég neve címe, pf. csak a
borítékon
· üdvözlés,
megszólítás, kerüljük a személytelen megszólítást
· a levél
teste: mondanivaló (bekezdések, áttekinthetőség)
· a záró
rész: kerüljük a sürgetést és a régies szóhasználatot
· az
aláírás: név és beosztás, magánlevelet csak kézzel
c) egyéb kiegészítő részek
· tárgy
· mellékletek
felsorolása
· másolati
példányok/kapják (a kapják-nál eredeti példányok
címzettjei vannak)
· utóirat:
szövegszerkesztő használatával szükségtelen
· második
oldal: oldalszám, soha nem írunk csak dátumot és aláírást
d) a levél formátuma
· a margó
beállítása, egységes vállalati minta
A levél
tervezése, vázlatkészítés:
a) a levél fő céljának meghatározása
· általában
azért írjuk, hogy a címzett reagáljon
b) a megcélzott olvasó feltérképezése (fontos
tudni, hogy ki lesz az olvasó)
· milyen
az olvasó ismerete a témakörben
· az
olvasó pozíciója
· az
olvasó életkora (a fiatal nem érti a régies kifejezéseket)
· az
olvasó iskolázottsága (a szókincs használata)
· az
olvasó szakértelme (kerüljük a magyar megfelelővel rendelkező zsargont)
c) a gondolatok megválasztása és gondolati
láncra fűzése
· hogy a
mondanivaló elérje a célját
· logikai
vezérvonal választása
d) a legmegfelelőbb kommunikációs csatorna
kiválasztása
· írásbeli
kommunikációt akkor választunk, ha az információ komplex és kiterjedt, ha a
fogadó távolabbi helyen van, vagy azonnali visszajelzés nem szükséges
· lehet
fax, e-mail vagy levél
A levél írása
és felülvizsgálata:
· a levél
tervezetével elkezdhetjük írni a piszkozatot
· figyeljünk
a helyesírásra, a nevek, címek, időpontok pontosságára
· a
hangsúlyos részeket emeljük ki
· képzeljük
az olvasó helyébe magunkat
· kezdjük
a levelet a fő gondolattal és egy rövid ráhangoló gondolat után térjünk azonnal
a tárgyra, utána közöljük a részleteket, és a záró rész legyen pozitív tónusú.
22. Kulturált
viselkedés az üzleti életben. Apró kellemetlenségek. Bemutatkozás, bemutatás.
Köszönés
A kulturált viselkedés egyrészt jó
benyomást kelt üzleti partnerünkben, másrészt segít a kínos helyzetek
elkerülésében. Az illemszabályokat viszont csak akkor vagyunk képesek
alkalmazni, ha társunk is ismeri azokat.
a) apró kellemetlenségek
· nem
illik ásítani
· tüsszentéskor tartsunk szánk elé zsebkendőt, ma
már nem illik egészségére kívánni
· csukláskor
kérjünk elnézést és vonuljunk félre
· orrunkat
időnként ki kell fújni, de nem trombitálva
· ha
leesszük magunkat ne törődjünk vele, ha zavaró, a mosdóban tisztítsuk le
b) bemutatkozás, bemutatás
· a férfi
mutatkozik be előre a nőnek, a fiatalabb az idősebbnek, a alacsonyabb státuszú
a magasabbnak
· a
férfit mutatjuk be a nőnek, a fiatalabbat az idősebbnek, a alacsonyabb
státuszút a magasabbnak
· bemutatáskor
először mondjuk annak a nevét, akinek bemutatunk valakit, utána az udvariassági
formula, majd a bemutatott neve
· kézfogásnál
nem a bemutatott nyújtja előre a kezét, meg kell várnia
· a
bemutatkozáshoz fel kell állni
· ügyeljünk
az artikulációra, ha nem értettük a másik nevét, kérdezzük meg
· nem
kell mindenkinek bemutatkoznunk
· ha
érkezünk valahova és bejelentkeztünk: elég köszönni és a nevünket mondani, ha
nem jelentkeztünk be: plusz honnan jöttem, mi a beosztásom, milyen célból és
kit keresek
c) köszönés
· azt
jelezzük, hogy észrevettük a másikat
· célszerű
megválasztani, hogy kinek, hogyan
· a
köszönés elmulasztása, vagy fogadása udvariatlanság
· a
belépő köszön előre a bent lévőknek, a férfi a nőnek, a fiatalabb az idősebbnek
és az alacsonyabb státuszú a nagyobbnak (ez sorrend is)
· a
köszönéseink egy része napszakhoz kötődik, rövidíteni neveletlenség
· a
nőknek a férfiak, és az idős embereknek általában "kezét csókolom"-mal
· a
tegező viszonyban lévők szervusz-szal vagy annak
divatos formájával
· kiegészülhet
formalitásokkal: kalapemelés (csak férfiak, kb. 3 lépés távolságban, az érkezőtől
távolabb lévő kézzel), kézcsók (a száj nem érinti a kezet), ölelés, csók,
intés, bólintás, meghajlás
· mindenféle
fejfedőt illik levenni a himnusz és gyászszertartás alatt
23. Kulturált
viselkedés üzleti vacsorán, az utcán és járműveken
a) üzleti vacsora
· az
étterembe a férfi lép be először
· a
ruhatárban a férfi lesegíti a hölgy kabátját és utána veszi le a sajátját
· kifelé
mindkettő fordítva
· asztalt
a hölgy választ, és hogy hova ül
· a férfi
húzza ki a széket
· nem
illik az asztalra tenni a sapkát, táskát
· nem
illik az asztalnál sminket, ruhát igazítani, vakarózni
· régebben
a nők nem rendelhettek, ma már igen
· jobb
éttermekben az evőeszközök száma jelzi a fogások számát (kintről befelé)
· a
kanalat, a villát hegyével befelé tesszük a szánkba, a kés a szájat nem
érintheti, a tálból saját evőeszközzel nem szedünk
· az
evőeszközt tartó kezet nem támasztjuk meg
· a
tányért nem illik megfogni
· a
használt evőeszközt a tányéron hagyjuk, ha folytatni akarjuk, keresztbe, ha
befejeztük, párhuzamosan
· ha öt
grammnál több van a szánkban, ne beszéljünk
· kis
adagot tegyünk az evőeszközre
· az
evőeszközt vigyük a szánkhoz, ne a szánkat a tányérhoz
· a
koccintás középkori eredetű szokás
· a
közelállókkal koccintunk, a távolabb lévők felé megemeljük poharunkat
· csak
szeszes itallal koccintunk
· talpas
poharat a száránál illik megfogni
· a
papírszalvéta az asztalon, a damaszt szalvétát az ölünkbe tehetjük
· a
megkent kenyeret harapjuk, a csupaszt törjük
· a
sótartóba sem kézzel, sem késsen nem illik nyúlni
· kóstolás
előtt udvariatlanság ízesíteni
· büfögés,
csámcsogás, nyitott szájjal evés neveletlenség
· a
főétel előtt nem illik rágyújtani
· általában
a férfi fizet, ha összedobjuk a pénzt, ne a pincér előtt
· a
borravaló nálunk 10% körüli, sok országban benne van a számlában
b) utcai, lépcsőházi viselkedés
· ha
ketten egymás mellett mennek: a nő, az idősebb, a magasabb státuszú megy a jobb
oldalon (kard miatt)
· ha a
férfinek jobboldalt van az úttest, akkor a nő a balján haladjon és fordítva
· vegyeshármasban az egyke megy középen
· széles
lépcsőn a védendő megy a korlát felőli oldalon
· keskeny
lépcsőn felfelé a nő, lefelé a férfi halad elől
· autóba
a védendőnek illik kinyitni az ajtót, esetleg segíteni ki- és beszállni
· legelőkelőbb
hely a jobb hátsó ülés
c) közlekedés
· repülőgépen
nem illik saját ételt, italt fogyasztani, nem szokás borravalót adni a
személyzetnek, nem illik állandóan járkálni és az ülést teljesen hátradönteni,
illik viszont segíteni a kézipoggyász elhelyezésében, meg szabad a ruházatot
lazítani, az italokból lehet repetát kérni, ételből nem, aludni lehet, még be
is sötétítenek hosszabb utakon
· távolsági
járatokon fogyaszthatjuk a magunkkal hozott ételt, italt, a ruházatot meg lehet
lazítani, lehet ismerkedni, beszélgetni, de nem tolakodóan.
24. Az
ajándékozás szabályai. A telefonálás szabályai. Pontosság az üzleti életben
a) ajándékozás
· ajándékozni
öröm, adni jó, rossz érzés, ha visszautasítanak, nem fogadják el
· a
magánéletben bármit ajándékozhatunk a viszonyunk és az alkalom figyelembe
vételével
· nászajándékként
csak közös dolgot adhatunk
· jobb
érzést okoz a gyakori kis figyelmesség, mint a ritkább nagy értékű
· az
üzleti életben kétféle ajándék van:
· figyelmességi:
kis értékű, nem jár jelentős vagyongyarapodással
· lekötelező:
előbbi ellentéte, elvárnak érte valamit, megvesztegetés jellegű lehet, vissza
lehet utasítani vagy hasonló értékű ajándékkal lehet kompenzálni
· az
üzleti életben tabunak számít: készpénz, csekk, értékpapír, fehérnemű, élő
állat, kaktusz, piperecikk, kozmetikum, bóvli, giccs, háztartási tárgyak,
gyenge minőségű, értéktelen, vagy nehezen szállítható tárgyak, élelmiszer, és
olyan dolgok, melyek sérthetik ügyfelünk politikai, vallási, erkölcsi
meggyőződését, vagy kellemetlen dologra emlékeztetik, külföldi félnél ügyelni
kell a vámszabályokra
· legyen
személyre szabott, praktikus, emlékeztessen ránk, lehet CD, könyv, irodaszer,
trikó, mappa, toll, ital, népművészeti cikk, márkás porcelán, stb., esetleg
célszerű logoval ellátni
· becsomagolva
illik átadni néhány kísérőszóval
· a
megajándékozottnak ki kell csomagolni, kivéve, ha az átadótól erre felmentést
kap, de akkor közölni kell, hogy mi van benne
· ha
kínálható dolgot kapunk, a jelenlévők között körbe kell kínálni, utoljára a
megajándékozott vesz
· nőknek szép
ajándék a virág, legyen páratlan számú (a páros szám intim kapcsolatra utal), a
vágott virágot azonnal vízbe kell tenni, a virág jelkép is
b) telefonálás
· az
üzleti ügyek kb. 50%-át telefonon kell intézni
· hivatalos
ügyben nem illik lakáson vagy szállodai szobában zavarni
· munkahelyre
nem tanácsos a munkaidő kezdete utáni és vége előtti percekben
· a
hívott fél köszön, bemondja a cég vagy saját nevét, majd a hívó köszön,
bemutatkozik és röviden elmondja hívása célját, magántelefonnál a hívó mutatkozik
be elsőnek
· ha
megszakad a vonal, a hívónak kell újra tárcsázni
· hosszabb
mondanivaló esetén megkérdezzük, nem zavarunk-e, mobiltelefonon mindig
érdeklődjünk efelől
· ne
térjünk el a hivatalos hangnemtől
· a
közben halaszthatatlan teendőnk akad, kérjünk elnézést és rövid időre szakítsuk
meg a beszélgetést, ha ez 1 percnél hosszabb, később folytassuk
· érthetően,
tagoltan beszéljünk, ilyenkor a nonverbális kommunikáció csak korlátozottan
érvényesül
· ha
megcsörren, ne kapjuk fel azonnal, készítsünk elő papírt, tollat jegyzetelni
· ha
munkatársunknál vagyunk és őt telefonon keresik, kérjünk elnézést és menjünk
ki, ha int, hogy maradjunk, akkor próbáljunk másra figyelni
· sok
vezető kéri titkárnőjét, hogy kérdezze meg, ki van a telefonnál vagy azért,
mert a főnök jobban ki akarja használni az idejét, vagy nem mindenkivel akar
beszélni, ne a titkárnő hazudjon helyettünk, ha nem szeretné, hogy zavarják,
legyen értekezleten addig
· elvileg
annak illik befejezni a beszélgetést, aki kezdte
· ha a
hívó fél mást keres, segítsünk, hogy megtalálja, ne várassuk, vegyünk át
üzenetet, amit adjunk is át
· ha
munkatársainkkal van megbeszélnivalónk és keresnek, udvariasan közöljük, hogy
magunkban szeretnénk elintézni a telefont, addig igyanak meg egy kávét
· ha
értekezleten ülünk, jobb ha minden hívást későbbre halasztunk, ha nagyon
fontos, kapcsoltassuk át egy másik irodába
c) pontosság
· a
pontosság az üzleti életben alapkövetelmény, a pontatlan ember számíthat a
megbízhatatlanság bélyegével
· a korai
érkezés gondot okozhat, esetleg a vendéglátó még nem készült fel
· a
vendéget nem illik várakoztatni, úgy érezheti, nem fontos számunkra
· tárgyalásra,
rendezvényre, megbeszélésre, értekezletre percnyi pontossággal kell érkeznünk,
ugyanez vonatkozik a befejezésre is, ha nem jutunk a téma végére, megállapodás
kérdése, hogy folytatjuk, vagy későbbre halasztjuk
· rajtunk
kívülálló okok miatt is elkéshetünk, telefonon jelezzük késésünket, ha nem tud
fogadni, beszéljünk meg egy másik időpontot, kérjünk mindig elnézést és ne
mentegetőzzünk hosszan
· fogadásra,
üzleti ebédre, vacsorára, bálra kb. negyed óra késéssel érkezhetünk, mert a
vendéglátó nem tudná egyszerre fogadni az összes vendéget, nagyobb késés a
vacsora tálalásánál zavart okozhat
· üzleti
fogadásra kaphatunk olyan meghívót, melyen egy időintervallumot tüntetnek fel,
ilyenkor ezen belül illik megjelenni, bármikor távozhatunk, de nem köszönés
nélkül